Neexistuje nič ako obed zadarmo

Zvykli sme si na to, že všetko, čo chceme máme na dosah ruky. Rýchlo rastúca populácia sveta nás núti zmeniť uvažovanie o tom, ako nakŕmime planétu píše Pawel Jarczewski.

Jarczewski
zdroj: euractiv.com

Svetová populácia rastie rýchlejšie ako kedykoľvek pred tým. Preto potrebujeme zásadne zmeniť spôsob, akým uvažujeme o jej výžive. Svetová zdravotnícka organizácia odhaduje, že momentálne je na svete 7 miliárd ľudí. O dvadsať rokov populácia vzrastie na 8,5 miliardy a do roku 2050 sa priblíži k 10 miliardám. Rast populácie sa stal jedným z najpálčivejších problémov súčasnosti.

Túto otázku riešil posledný summit G7 a do popredia sa dostala aj na výstave EXPO 2015 v Miláne. Na hrozbu reagovala tiež katolícka cirkev. Pápež František spomenul dôležitosť environmentálnych problémov aj vo svojej poslednej encyklike, kde vyzval na „duchovnú revolúciu“.

„Hoci sú ľudské bytosti schopné toho najhoršieho, dokážu tiež prekonávať samých seba, zvoliť si to, čo je dobré a začať odznova,“ píše pápež František. Zároveň upozornil na to, že medzinárodná reakcia politikov je len veľmi slabá.

Myslím si, že kľúčové je, aby sme správne pochopili podstatu poľnohospodárstva. Dovoľte, aby som to vysvetlil.

Stáročia sa poľnohospodárstvo opieralo o rituály, obrady a mýty o slnku, daždi a štyroch ročných obdobiach. Ľudia verili, že iba vďaka ich pochopeniu a harmónii sa môžu stať úspešnými pestovateľmi.

Príchod technológií všetko zmenil. Uvedomili sme si, že nie modlitby prinášajú bohatú úrodu, ale že za tým stoja komplikované biotechnologické procesy, o ktorých sme v tej dobe nevedeli nič. Odvtedy si o sebe radi myslíme, že sme prelomili kód prírody a stali sa jej pánom.

Toto uvedomenie viedlo k priemyselnej revolúcii. Naše mýty a obrady sme vymenili za chemické vzorce. Snažíme sa racionalizovať a kontrolovať prirodzenú náhodnosť poľnohospodárstva.

Nadobudli sme tak arogantné presvedčenie o nekonečnej maximalizácii produkcie. Čím viac, tým lepšie, bez ohľadu na to, koľko nás tento proces bude stáť. Jedinou meranou veličinou sa stalo množstvo. Nadbytok sa stal fetišom, cez ktorý sme sa pozerali na zvyšok sveta.

Je vám to povedomé? Vypuknutím globálnej ekonomickej krízy sme spoznali nepríjemné dôsledky nášho zakladania si na nadbytku. Z ľútostivých priznaní skrachovaných finančníkov si môžeme vziať minimálne jedno ponaučenie. Pokrok nie je o dosiahnutí vysokej úrovne, ale o vytvorení podmienok na jej dlhodobé udržanie.

Poľnohospodárstvo a samozrejme chemický priemysel a výroba priemyselných hnojív mali šťastie a vyhli sa prepadu, ktorý zasiahol finančný sektor. Roky mnoho ľudí upozorňovalo na riziká ako napríklad globálne rozšírenie plodinových plesní, či nezvratné dôsledky klimatických zmien. Nedostatočné surovinové zdroje už nie sú iba teoretickým problémom a zaujímavým konceptom pre scenáristov katastrofických filmov. Ide o reálnu hrozbu s potenciálne katastrofálnymi dôsledkami.

Aby sme tomu predišli, musíme si uvedomiť, že nemá zmysel vyčerpať suroviny na vytvorenie čo najväčšieho počtu identických poľnohospodárskych oblastí v rôznych častiach sveta.

Dnes je poľnohospodárstvo komplikovanejšie ako hi-tech produkcia iPodov, či chladničiek. Nezakladá sa na spájaní hotových častí a nie je to automatizovaný proces. Vyžaduje si veľkú citlivosť. Rituál sa síce zmenil, no stále je tu. Napriek technológiám nedokážeme kontrolovať všetko a nikdy ani nedokážeme.

Namiesto toho zisťujeme, že inteligentné poľnohospodárstvo je efektívnejšie. Snahu všetko homogenizovať nahrádzame podporou lokálnych farmárov, ktorí vedia najlepšie, čo u nich funguje.

Potravinová bezpečnosť, ktorú som už spomínal nie je neriešiteľným problémom. Vyžaduje si však viacdimenzionálny prístup k poľnohospodárstvu. Európska únia a zvyšok vyspelého sveta má povinnosť lídra a nie nasledovateľa – a preto budeme viesť.

Pozadie

Pawel Jarczewski je CEO spoločnosti vyrábajúcej hnojivá  Grupa Azoty a predseda technického, bezpečnostného, zdravotného a environmentálneho výboru Medzinárodnej asociácie výrobcov hnojív.

Ďalšie zdroje

    • EurActiv.com
    REKLAMA

    REKLAMA