Diaľnica môže byť skôr

Diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami môže byť hotové do troch rokov. Ak štát napriek výhradám projektantov pripraví do apríla budúceho roka firmám pôdu na stavanie, sú schopné dokončiť všetky úseky diaľnice D1 začiatkom nového desaťročia. Majú kapacity, avšak rok 2010 nestihnú.

Diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami môže byť hotové do troch rokov. Ak štát napriek výhradám projektantov pripraví do apríla budúceho roka firmám pôdu na stavanie, sú schopné dokončiť všetky úseky diaľnice D1 začiatkom nového desaťročia. To síce nepostačí na splnenie vládneho cieľa, predstihne však predchádzajúci plán. Ten počítal s dostavbou celej diaľnice až v roku 2013.

“Ak by sa dostavba začala prvého apríla, predpokladáme lehotu približne tri až štyri roky, v závislosti od zimných klimatických podmienok,” hovorí asistent generálneho riaditeľa Váhostavu Andrej Thiel.

Rozhodne počasie

Tento rok stavbári nemali s prácou počas zimných mesiacov problém. O osude diaľnice teda môže rozhodnúť aj počasie. “V priebehu troch rokov by bolo možné vystavať všetky úseky – ak bude dobrá zima,” myslí si dekan Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity Ján Čelko. Pre majetkové práva a projektovú dokumentáciu však rok 2010 považuje za nereálny. Reálnejší je podľa neho pôvodný termín 2013. Stavebné firmy však podľa neho problém s rýchlou výstavbou mať nebudú. “Na Slovensku je široké spektrum podnikov, ktoré si vedia k nám stiahnuť všetky svoje kapacity,” hovorí Čelko.

Firmy si veria

Ostatné stavebné firmy sú vo svojich odhadoch opatrnejšie. Výsledok totiž závisí od faktorov, ktoré nevedia ovplyvniť. “Napríklad od spôsobu, ako bude úsek stavaný – financovaný formou PPP alebo zo štátneho rozpočtu – a od dostupnosti finančných a materiálových zdrojov. V rovnakom čase bude spustená výstavba nezvyčajne vysokého počtu stavieb. Určite sa to odrazí na dostupnosti stavebného materiálu na trhu. Chýbať budú aj kvalifikovaní úradníci na strane investora, ktorí by mali stavby dozorovať,” myslí si hovorkyňa spoločnosti Skanska Magdaléna Dobišová.

Okolo Strečna

Alternatívnu trasu popod Strečno dokáže podľa Thiela postaviť Váhostav za rok. Tam sa však proces tvorby projektovej dokumentácie ani nezačal. Práve tá môže celú výstavbu zabrzdiť. “Závisí to od rýchlosti, ako budú pripravené projekty, spustená verejná súťaž na zhotoviteľa, jej vyhodnotenie, a podobne. Každý, kto sa čo len trochu pohybuje v stavebníctve, bude so mnou súhlasiť, keď poviem, že alfou a omegou každej stavby, jej zdarného priebehu i ukončenia, je dokonalá príprava. A v tomto prípade to platí obzvlášť,” hovorí Dobišová.

Možno padnú rekordy

Ani Thielov predpoklad však nezodpovedá bežnej dĺžke výstavby u nás. Za posledných desať rokov sa totiž žiadnej firme nepodarilo postaviť dlhší úsek za tri roky. Cestu z Ladiec do Sverepca a z Vrtižeru do Hričovského Podhradia stavali štyri až päť rokov. A to aj to po odrátaní obdobia, keď štát výstavbu zakonzervoval. Štyri roky bude trvať aj prerušená výstavba úseku z Važca do Mengusoviec. Ten by mal byť v prevádzke už ďalší rok.

Tab. Čas výstavby jednotlivých úsekov D1

Úsek D1
Čas výstavby
Počet kilometrov
Vrtižer – Hričovské Podhradie

 1998 – 1999,
2004 – 2007

12,94 km
Hričovské podhradie – Žilina Strážov (stavia sa) 2005-2007 7,53 km
Ladce – Sverepec  1997 – 1999
 2002 – 2005
10 km
Sverepec – Vrtižier (v príprave) 2007 – 2010 9,56 km
Važec – Mengusovce 1998 – 1999
2004 – 2007
12 km

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť a HNonline.sk, 2007
Poznámka: v roku 1999  bola výstavba pozastavená vládou 

Ďalšie zdroje

REKLAMA

REKLAMA