Rumunsko: Umlčať médiá

Zahraniční mediálni magnáti sa snažia držať na uzde rumunských novinárov. Analýza sa zaoberá snahou švajčiarskeho vydavateľstva Ringier o zasahovanie do slobody prejavu v Rumunsku prostredníctvom denníka Evenimentul Zilei.

transitions online, tol
transitions online, tol

Rumunsko po neočakávanom víťazstve výrečného reformátora a populistu Traiana Basescu v prezidentských voľbách 12. decembra 2004 vstupuje do roku nestability. Basescu prisľúbil zlomiť moc Sociálnodemokratickej strany (PSD), nástupkyne Komunistickej strany Rumunska. Po svojom zvolení Basescu vymenoval vládu bez účasti PSD s pomerne slabou podporou v parlamente.

Parlament, súdnictvo, tajné služby, a nedávno privatizované štátne firmy budú hlavnými bojiskami o odstránenie vplyvu PSD. Zúrivý boj sa však už rozpútal v médiách – v aréne, kde mohol Adrian Nastase, autokratický šéf PSD, prehrať svoju šancu stať sa prezidentom Rumunska.

Účinná opozícia

Najväčším tŕňom v Nastaseho päte bol Evenimentul Zilei, vlajková loď zmenšujúcej sa skupiny nezávislých novín. Horlivo vyrozprávali, ako tí v alebo blízko PSD presunuli najlukratívnejšie štátne aktíva do vlastných rúk. A keď začali do krajiny pritekať fondy z EÚ pre prípravu Rumunska na získanie plného členstva v únii v roku 2007, noviny odhalili, koľko z týchto peňazí bolo systematicky zdefraudovaných.

V búrlivej novembrovej predvolebnej kampani hrali Evenimentul Zilei významnú rolu, pretože zaistili fungovanie demokratického procesu v Rumunsku, hoci nedokonale. Prinášali správy, ktoré sa v elektronických médiách – jedinom zdroji informácií pre väčšinu Rumunov – vďaka zásahu zhora vôbec neobjavili.

25. novembra PSD vzdala hold neústupnosti novín tým, že si objednala kúpu a zničenie čo najväčšieho počtu výtlačkov ešte pred tým, než mohli byť predané verejnosti. Tento čin nasledoval po tom, čo Evenimentul Zilei odhalil prepisy strategických zasadnutí PDS, na ktorých sa otvorene diskutovalo o plánoch na narušenie systému súdnictva a zmanipulovanie volieb.

Šéfredaktor Dan Turturica a jeho tím žurnalistov zožali veľký úspech, keď pominulo nebezpečenstvo, že sa Rumunsko dostane pod úplnú kontrolu strany, ktorá pohŕda demokraciou. Náklad prevýšil 100 000 výtlačkov, ktoré si požičiavalo a čítalo viac ako 720 000 ľudí.

V deň svojo víťazstva Basescu navštívil redakciu novín, aby poďakoval novinárom za to, že zabezpečili spravodlivosť volebného boja. Nasledoval kroky veľvyslancov mnohých európskych štátov, ktorí verejne prejavili solidaritu s novinármi po tom, čo ich zbili za to, že uverejnili správu, ako si funkcionári PSD kupujú sudcov či prelievajú štátne peniaze od vlastných vreciek.

No 23. decembra 2004 si Turturicu predvolal Thomas Landolt, predstaviteľ vydavateľstva Ringier, švajčiarskeho majiteľa novín Evenimentul Zilei. Bolo mu povedané, že ho preložia do mesta Bacau, kde bude viesť štúdiu o realizovateľnosti spustenia slobodných novín, a že na ho poste šéfredaktora dočasne zastúpi náhradník.

Turturicovo vyhnanstvo na túto základňu v chudobou sužovanej moldavskej provincii, bašte PSD, niektorí považovali za ekvivalent vyhnanstva na Sibíri, ale bolo jasné, že Ringier sa snažil Turturicovo „preloženie“ čo najviac utajiť. To mu však nevyšlo.

O niekoľko dní neskôr väčšina novinárov z denníka demonštrovala pred švajčiarskou ambasádou a ambasádou EÚ, a 5. januára dalo na protest výpoveď viac ako 30 novinárov. Do dvoch týždňov od Turturicovho „odstránenia“ náklad denníka klesol o 40 percent.

Čin Ringiera bol vyvrcholením kampane na umlčanie kritického spravodajstva denníka o vládnych aktivitách. Začiatkom septembra novinári denníka uverejnili otvorený list, protestujúci proti zasahovaniu spoločnosti Ringier do obsahu novín. O niekoľko týždňov odstúpil z postu šéfredaktora jeden z najprominentnejších rumunských novinárov, Cornel Nitorescu, kvôli sporom o reštrukturalizačnom pláne, ktorý chcel Ringier presadiť. Plán mal údajne priblížiť Ringier k PSD ešte pred voľbami.


Celý text analýzy bol uverejnený na stránke Transitions Online 11. februára 2005.

Ďalšie zdroje

REKLAMA

REKLAMA