Europoslanca obviňujú z toho, že jeho legislatívny návrh pripravila automobilka

Český europoslanec Miroslav Ouzký čelí obvineniam, že sa snaží do novej legislatívy o limitoch hluku na motorové vozidlá prepašovať záujmy Porsche. Pod jeho návrhom sa totiž objavil podpis zamestnanca tejto automobilky.

Porsche
ilustračné foto, zdroj Wikimedia commons

Mimovládna ekologická organizácia Transport & Environment obvinila českého europoslanca Miroslava Ouzkého z toho, že sa snaží ovplyvniť pripravovanú legislatívu o limitoch hluku na motorové vozidlá v prospech automobilky Porsche. Ouzký je spravodajcom nového návrhu.

Vplyv lobistov na legislatívny proces je dnes v Bruseli horúcou témou. Je však nezvyčajné, aby environmentálna skupina verejne vzniesla na adresu politikov tak silné obvinenia ako v tomto prípade.

O návrhu legislatívy má budúci týždeň rozhodovať Výbor pre životné prostredie EP. Ouzkého návrh však vyvolal veľký odpor v radoch Zelených. Podľa nich oslaboval už existujúce limity na hluk, zavádzal neprípustné výnimky pre niektoré vozidlá, či stanovil nízke štandardy pre ťažké vozidlá.

Prekvapenie však vyvolalo najmä to, že pod návrhom bol podpísaný aj Hans-Martin Gerhard, ktorý vedie v Porsche oddelenie akustiky.

Ouzký trvá na tom, že sa nedopustil ničoho zlého. Nepopiera však, že návrh pripravoval podľa tabuľky, ktorá pochádza z kancelárie Porsche. „Tabuľka v Powerpointe, ktorú som používal pri formulácii dodatku, bola pôvodne navrhnutá v Porsche. To tiež vysvetľuje, prečo je tam ich podpis. Ja som to využíval ako šablonu,“ vyhlásil.

„Zdalo sa mi, že je najlepšia (tabuľka) a veľmi podobná návrhu Komisie, takže sme ju použili, ale čísla a obsah je prácou našej kancelárie,“ dodal.

Samotná automobilka sa do sporu príliš miešať nechce. „Nie je to návrh Porsche,“ povedal bruselskému EurActivu hovorca spoločnosti.

„Pán Gerhard je náš expert, ale v tejto špecifickej záležitosti vystupoval ako predseda pracovnej skupiny v OICA,“ dodal hovorca. OICA je Medzinárodná organizácia výrobcov motorových vozidiel.

Média začali celý prípad spájať s faktom, že europoslanec Ouzký sám vlastní luxusné vozidlo značky Porsche Panamera.

„Ak sa preukáže obvinenie o tom, že záujmová skupina alebo priemysel robí prácu pre europoslanca, bude to tak vážne, že si to bude žiadať vyšetrovanie,“ myslí si europoslankyňa Judith Merkies, ktorá je tieňovou spravodajkyňou sporného návrhu.

Pozadie

Podľa Európskej environmentálnej agentúry má hlasitosť, ktorá prekračuje 60 decibelov, negatívne účinky na zdravie ľudí. Svetová zdravotnícka organizácia zase tvrdí, že Európania strácajú kvôli dopravnému hluku každý rok milión „rokov zdravého života“.

Spočiatku sa európska legislatíva o hluku sústreďovala na vytvorenie jednotného trhu. Išlo o harmonizáciu limitov na hluk z motorových vozidiel, domácich spotrebičov a ďalších produktov. Až informácie o zdravotných následkoch, ktoré spôsobuje hluk, prinútili Úniu prijať ďalšie opatrenia.

V roku 2002 bola prijatá smernica o environmentálnom hluku. 1. júna 2011 Komisia predstavila prvú implementačnú správu o tejto smernici a v decembri návrh, ktorý má regulovať úroveň hluku z motorových vozidiel.  
REKLAMA

REKLAMA