Politické konflikty menia zelené mesto na sivé

Ambiciózne plány dánskej metropoly Kodane stať sa do roku 2015 prvým uhlíkovo neutrálnym hlavným mestom sveta sa možno rozplynú. Dôvodom sú politické spory. Prvou obeťou by sa mohli stať veterné elektrárne na severe mesta.

Veterné turbíny, Flickr: www.FranceHouseHunt.com
http://euractiv.sk

V auguste 2009 mestská rada Kodane, kde sa o štyri mesiace konala svetová klimatická konferencia, odsúhlasila plán stať sa do roku 2025 prvým takzvaným uhlíkovo neutrálnym mestom v Únii, prvým hlavným mestom na svete. Zaviazala sa v ňom prostredníctvom 50 konkrétnych iniciatív znížiť vyprodukované emisie skleníkových plynov o 20%, v porovnaní s úrovňou v roku 2005. V minulom roku sa Kodani podarilo spustiť 34 z nich.

Tento ambiciózny plán sa ale možno, napriek snahe mesta i jeho obyvateľov, nepodarí splniť. Príčinu treba hľadať v politických šarvátkach.

Dánsky minister dopravy Hans Christian Schmidt totiž prišiel s návrhom zákona, ktorý počíta s rozšírením nákladného terminálu v prístave na severe mesta. Radnica ale plánovala, že na rovnakom mieste čoskoro postaví štyri veterné turbíny.

„Národná stratégia podpory obnoviteľnej energie nie je ucelená,“ kritizoval ľavicový starosta Kodane Bo Asmus Kjeldgaard. „Na jednej strane vláda neustále hovorí o znižovaní CO2 a výstavbe veterných elektrární, na druhej strane potom bojkotuje konkrétne kroky.“

Kvôli údajnej nevzhľadnosti turbín protestovali proti vrtuliam aj bohatí obyvatelia v blízkom regióne Gentofte, ktorých podporuje aj zástupca starostu a poslanec parlamentu za liberálnu stranu Venstre Eyvind Vesselbo.

Možnosti sú obmedzené

Mestskí poslanci si predsavzali, že mesto zrenovuje verejné budovy a podporí bezuhlíkovú dopravu, predovšetkým elektromobily a bicykle a zlepší mestskú hromadnú dopravu. Takisto prisľúbili čo najväčšie využitie veternej energie.

Tomu mali pomôcť práve turbíny pri severnom prístave. Každá z nich mala mať výkon 3 MW a získanou energiou zásobovať oblasť s viac ako 40 tisíc obyvateľmi.

V súčasnosti už v Kodani funguje 7 pevninských veterných turbín, ďalších 14 by sa malo zapojiť do roku 2013. Celkový plán počíta s výstavbou ďalších 130 veterných generátorov s výkonom 360 MW, ktoré by mali vyrásť na pevnine i na mori.

„Ak sa nám nepodarí postaviť turbíny vrtule v prístave, bude veľmi ťažké nájsť nejakú novú lokalitu. Naše možnosti sú obmedzené,“ uviedol pre EurActiv Kim Pind, hovorca spoločnosti Copenhagen Energy, ktorú vlastní mesto, a ktorá je zodpovedná za konštrukciu veterných elektrární.

Do roku 2015 by chcela mestská rada, aby 85% áut, ktoré vlastní mesto využívalo elektrický, vodíkový alebo hybridný pohon. Mesto už získalo 33 elektrických áut a po meste jazdí asi 100-150 súkromných elektromobilov.

Martin Lidegaard z environmentálneho think-tanku Concito EurActivu povedal: „Nemyslím si, že Kodaň bude schopná dosiahnuť ciele pre zníženie CO2 v sektore dopravy, ak nebude môcť využiť mýtne a iné dane. „Súčasná vláda nepodporuje silnejšie záväzky v sektore dopravy.“

Aby Kodaň splnila svoj záväzok, bude „musieť rýchlo pridať,“ uviedol Lidegaard. Dodal, že „čím viac vezmete do úvahy energetickú efektívnosť, tým lacnejšie a realistickejšie bude dosiahnutie tohto cieľa“.

V Dánsku sa v minulom roku, obdobne ako v roku 2009, nainštalovali veterné turbíny s kapacitou viac ako 300 MW. Energia z veterných elektrární vyrába asi 19% dánskej elektriny.

Návrhom zákona z pera ministra dopravy o rozšírení severného prekladiska tovaru sa bude dánsky parlament zaoberať v utorok 22. marca.

Pozadie

V októbri 2009 podporili lídri krajín EÚ dlhodobý cieľ znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2050 o 80-95% v porovnaní s úrovňou v roku 1990. Plán pre nízkouhlíkové hospodárstvo, ktoré Komisia predstavila 8. marca poskytol detailnejšie pokyny a prechodné míľniky k dosiahnutiu tohto cieľa.

Jedným z nástrojov, o ktorého implementácii sa v súčasnosti diskutuje je Európska iniciatíva pre inteligentné mestá. Jej cieľom je rozšíriť v Európe najefektívnejšie modely a stratégie, aby sa dosiahol pokrok k nízkouhlíkovej budúcnosti.

Iniciatíva má podporiť mestá a regióny, aby do roku 2020 zredukovali svoje emisie CO2 o 40% vďaka udržateľnému využívaniu a produkcii energie.

REKLAMA

REKLAMA