Šéf Euronews: Európsky poplatok za licenciu by pomohol udržať kvalitu televízie

Riaditeľ Euronews Philippe Cayla v rozhovore pre EurActiv uviedol, že európsky licenčný poplatok by pomohol mediálnym spoločnostiam zachovať kvalitu a nezávislosť správ. V rámci Európy by chcel rozšíriť vysielanie tak, aby ho nesledovala len elita, ktorá sa intenzívne zaujíma o dianie v EÚ.

telka na ceste
Foto: flickr.com (enderike)

V snahe prekonať ekonomickú krízu a obľúbenosť sociálnych médií sa mediálne spoločnosti snažia vymyslieť nové biznis modely. Zároveň veria, že im verejná podpora pomôže prekonať prekážky a umožní naďalej poskytovať kvalitnú žurnalistiku.

Riaditeľ Euronews Philippe Cayla verí, že v „ideálnom“ svete by sa svetové médiá financovali nezávisle, avšak oceňuje hodnotu podpory verejnosti v krušných časoch.

„Problém verejnej podpory dobre vyriešili v krajinách ako Británia, Nemecko, a tiež Francúzsko a Taliansko,“ uviedol v súvislosti s poplatkom za licenciu.

Argumentoval, že takýto poplatok by sa mal riadiť a redistribuovať do niekoľkých médií nezávislými organizáciami, a nie vládami. Hoci by podľa neho stáli podobné plány za preskúmanie, Cayla priznal, že na úrovni EÚ sa nič také nepripravuje.

„Nanešťastie, nemyslím si, že sa v blízkej dobe objaví európsky poplatok za licenciu,“ povedal. „Dnes sa pohybujeme v súkromnom biznise. Mediálne spoločnosti sú súkromné a financujú sa prostredníctvom reklám alebo predplatného,“ dodal.

Za najväčšiu výzvu pre televízny kanál ako je Euronews považuje pravdepodobne prechod na internet. „Potrebujeme silnú značku,“ uviedol. Vo vysoko konkurenčnom prostredí s tisíckami iných kanálov by bol rád, keby ľudia hovorili: „Chcem pozerať Euronews“ a nie stanicu X, Y či Z.

Televízia Euronews začal vysielať pred 20 rokmi s cieľom konkurovať americkej CNN. V súčasnosti poskytuje služby v 10 rôznych jazykoch, vrátane turečtiny či arabčiny. Denne má asi šesť miliónov divákov, pričom porozumieť mu podľa Caylu môže takmer polovica svetovej populácie, teda asi tri milióny ľudí. Ambíciou kanálu Euronews je, aby ho sledovala polovica svetovej populácie.

Strategickú prioritu dáva ne-európskym jazykom. Podľa riaditeľa sa Euronews nechce stať potenciálnym mocenským nástrojom, hoci sa stal neoficiálnym „obrazom Európy“. Čo sa týka vysielania vo vnútri Európy, Cayla priznal, že sú potrebné ďalšie kroky pre zlepšenie komunikácie, keďže v súčasnosti Euronews sleduje len úzka skupina, ktorá sa intenzívne zaujíma o Európsku úniu.

„Mojou predstavou je, že krajiny EÚ pochopia, že Euronews je podstatným prvkom integrácie a potrebujú venovať časť svojich zdrojov pre Euronews,“ zdôraznil. V súčasnosti tento paneurópsky kanál preberajú národné televízie na niekoľko hodín vysielania denne. Podľa Caylu by však ideálne mal byť dostupný cez terestriálne digitálne siete zadarmo.

Vypočítal, že takýto krok by si ročne vyžiadal 50 miliónov eur ročne. „Je to drahé i lacné zároveň. Je to drahé v absolútnych číslach, ale nie je to drahé ak si uvedomíte, že za tieto peniaze máte zadarmo dostupný viacjazyčný kanál naprieč Európou,“ uviedol.

Euronews je čiastočne financovaný národnými televíznymi spoločnosťami, ktoré sú jeho hlavnými akcionármi, a Európskou komisiou vo forme grantov na poskytovanie správ o záležitostiach EÚ s európskou perspektívou. Cayla dodal, že len 25 % financií Euronews pochádza z Európskej komisie, čo umožňuje zachovať plnú nezávislosť.

Celé interview vo francúzskom jazyku nájdete na tejto linke.

REKLAMA

REKLAMA