Ľudí najmenej uspokojujú trhy s finančnými investíciami a ojazdenými autami

Brusel 22. októbra (TASR) – Spotrebitelia v Európskej únii sú najmenej spokojní s pomermi na trhoch služieb týkajúcich sa finančných investícií, v oblasti tovarov vidia najviac ťažkostí na trhu s ojazdenými autami. Vyplýva to z hodnotiacej tabuľky spotrebiteľských trhov pre jeseň 2010, ktorej analýzu dnes zverejnila Európska komisia.

Skupiny "investície, dôchodky a cenné papiere", "služby v oblasti nehnuteľností", "poskytovanie internetových služieb" a "železničná doprava" sa umiestnili na prvých troch priečkach v súťaži trhov, ktoré najmenej spĺňajú očakávania spotrebiteľov v EÚ. Čo sa týka trhov s tovarom, na posledných miestach skončili "ojazdené autá", "odevy a obuv" a "mäso".

Na druhej strane letecké spoločnosti vykazujú dobré výsledky aj napriek rozsiahlym problémom z jari tohto roka, zákazníci oceňujú tiež tovary a služby kultúrneho charakteru, v rebríčku si dobre počínal aj trh so skupinou tovaru "knihy, časopisy a noviny".

Tabuľka pri hodnotení spotrebiteľských trhov zohľadňuje indikátory ako porovnateľnosť, dôvera a spokojnosť spotrebiteľov, problémy, sťažnosti, ľahkosť zmeny poskytovateľa, ceny atď. Cieľom hodnotenia je zistiť, ktoré trhy majú najvyššie riziko zlyhania, a následne uskutočniť štúdie, ktoré podrobne zanalyzujú problémy a pomôžu nájsť politické riešenia. Tabuľka prvýkrát hodnotí až 50 rôznych trhov – od potravín cez domáce spotrebiče až po opravy áut – vo všetkých krajinách EÚ.

"Od jednotného trhu sa očakáva, že spotrebiteľom prinesie nižšie ceny, širší výber, transparentnosť a spokojnosť. Vďaka hodnotiacej tabuľke dokážeme presne identifikovať, ktoré trhy v tomto zaostávajú. Nasledujúcou úlohou bude podrobnejšie preskúmať dva z týchto trhov – poskytovanie internetových služieb a trh s mäsom – a podnietiť vnútroštátne orgány, aby výsledky štúdie zohľadnili vo svojej práci," naznačil ďalšie kroky nadväzujúce na zistenia zo štúdie John Dalli, komisár zodpovedný za zdravie a spotrebiteľskú politiku.

Hodnotiaca tabuľka spotrebiteľských trhov je založená na prieskume trhu, ktorý zaznamenával skúsenosti a názory spotrebiteľov, nedávno nakupujúcich na týchto trhoch. V roku 2010 tabuľka prvýkrát prináša údaje z 50 spotrebiteľských trhov, nákupy na týchto trhoch predstavujú vyše 60 % rodinného rozpočtu spotrebiteľov.

Hodnotiaca tabuľka si všíma aj národný charakter spotrebiteľskej nálady voči trhom. Na Slovensku sa najhoršie umiestnil trh s ojazdenými autami, finančnými investíciami, nehnuteľnosťami a oproti úniovému priemeru je na tom oveľa horšie v rebríčku skupina "odevy a obuv" – na 4. mieste od konca. Najviac slovenskí spotrebitelia ocenili kvality trhu s knihami, časopismi a novinami, ktorý je aj vo väčšine ostatných krajín "bezproblémový". Trh s elektrickou energiou, železničná doprava a služby pevného telefonického pripojenia sú oveľa vyššie v hodnotení na Slovensku ako v únii, výrazne nižšie naopak napríklad autopožičovne, letecké spoločnosti, trh s alkoholickými nápojmi a tovar pre údržbu a vylepšenie domácností.

(spravodajca TASR Silvester Balog) pop

REKLAMA

REKLAMA