MMF: Eurozóna musí zosúladiť hospodárske politiky členských krajín

Berlín 20. mája (TASR) – Eurozóna musí posilniť koordináciu hospodárskych politík jednotlivých krajín. Myšlienka, že členské štáty môžu zdieľať jednotnú menu ale konať nezávisle od seba, je mylná, tvrdí šéf Medzinárodného menového fondu (MMF) Dominique Strauss-Kahn.

"Táto myšlienka, že môžete mať spoločnú menu a každý si môže robiť, čo chce, je mylná," povedal Strauss-Kahn v rozhovore pre nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). "Potrebujete nástroj, ktorý zharmonizuje tieto politiky. Francúzi to môžu nazývať riadením ekonomiky a Nemci Paktom stability. Je úplne jedno, ako to nazvete."

Terajšia dlhová kríza Grécka podľa politikov ukázala, že existujúce rozpočtové pravidlá Európskej únie (EÚ) a mechanizmus, ktorý má zabezpečiť ich dodržiavanie, sú nedostatočné na vynútenie fiškálnej disciplíny. Ministri financií EÚ sa stretnú v piatok (21.5.) a budú diskutovať o sprísnení týchto pravidiel a zlepšení koordinácie hospodárskych politík, aby predišli opakovaniu podobnej krízy.

EÚ a MMF sa dohodli na trojročnom úverovom programe pre Grécko v celkovej hodnote 110 miliárd eur, ktorý krajine pomôže refinancovať dlhy a má jej poskytnúť čas na nápravu verejných financií. Strauss-Kahn uviedol, že európski politici požadovali tvrdšie podmienky udelenia záchranného úveru než MMF. Dodal, že úsporný program dohodnutý s gréckou vládou z veľkej časti vypracovali európski politici, nie MMF. "Fond v skutočnosti nepridal žiadne podmienky, ale chcel predĺžiť trvanie programu, keď tvrdil, že tri roky sú príliš málo a že program by mal byť realizovaný počas piatich rokov."

Podľa Straussa-Kahna hlavným problémom Európy nie je otázka ako riešiť dlhovú krízu, ale ako zvýšiť rast. V separátnom rozhovore pre iný nemecký denník Handelsblatt uviedol, že konjunktúra v Európe je slabá. Za jednu z príčin označil nízku produktivitu práce. "Nemecko a ostatné štáty musia urýchlenie niečo urobiť, aby zrýchlili rast."

Informovala o tom agentúra Reuters.

1 lom zll

REKLAMA

REKLAMA