A. Ballek: Nerealizovanie dvoch projektov dalo šancu ďalším piatim

Z eurofondov v rokoch 2004 – 2006 sa financovala aj rekonštrukcia a výstavba priemyselných parkov a výrobných hál v regiónoch Slovenska. V poslednom období sa objavili správy, že samosprávy majú s týmito projektami určité problémy. Aj v tejto súvislosti sme adresovali niekoľko otázok agentúre SARIO.

Alexander Ballek
Alexander Ballek (SARIO)

    Z fondov EÚ sa v rokoch 2004 – 2006 financovala aj rekonštrukcia a výstavba priemyselných parkov a výrobných hál v regiónoch Slovenska. Žiadateľmi projektov boli mestá a obce. Tieto aktivity mala v kompetencii Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO). Z troch výziev sa pôvodne podporilo 12 projektov. Záujemcov však bolo až 44. Spolu žiadali na svoje projekty 5 miliárd korún, čo bolo 2,5 násobne viac, ako bolo reálne k dispozícii. V posledných mesiacoch sme zaregistrovali však aj problémy u dvoch miest, ktoré prostriedky nečerpali, alebo ich museli vrátiť. S niekoľkými otázkami ohľadne podpory priemyselných parkov ako dôležitých motoroch regionálneho rozvoja sa EurActiv obrátil na na riaditeľa Sekcie štrukturálnych fondov agentúry SARIO Alexandra Balleka.

    • Koľko samospráv sa uchádzalo o podporu z eurofondov v rokoch 2004-2006 na budovanie priemyselných parkov a  čo konkrétne chceli mestá a obce v týchto projektoch realizovať?

    V prvej výzve sme mali žiadosti od 7 záujemcov, v druhej už od 17 a v tretej od 20 miest. Mestá a obce žiadali hlavne podporu pre rekonštrukciu, výstavbu priemyselných parkov, technickej vybavenosti a do opráv výrobných hál.

    • Riadilo sa poskytnutie prostriedkov určitým regionálnym kľúčom? Dostalo sa napríklad viac na priemyselné parky v zaostávajúcich regiónoch?

    Nie. Projekty boli posudzované podľa hodnotiacich kritérií zverejnených v rámci výzvy. Posudzovatelia nerozlišovali projekty podľa regionálneho. Základnými predpokladmi prijateľnosti projektu boli: kvalita a stupeň naplnenia cieľov opatrenia; funkčnosť projektu i po ukončení podpory; zabezpečenie spolufinancovania projektu z vlastných a iných zdrojov; dopad projektu na životné prostredie; súlad projektu s regionálnou stratégiou (teda s programom hospodárskeho, sociálneho a kultúrneho rozvoja príslušného kraja) a majetko-právne vysporiadanie k danému objektu. Nutnosťou je aj stavebné povolenie vrátane výkazu výmer. Po ukončení realizácie projektu nesmie majetok nadobudnutý prostredníctvom NFP zmeniť majiteľa po dobu 15 rokov pričom vecné bremeno je neprípustné u nehnuteľného majetku súvisiaceho s projektom vo vlastníctve konečného prijímateľa – v prípade celospoločenského záujmu je vecné bremeno možné a prípustné len v prípade jeho zapísania do listu vlastníctva. Projekt musí tiež vytvárať nové pracovné miesta.

    • V posledných mesiacoch sme zaznamenali niekoľko prípadov, kedy samosprávy buď nepodpísali žiadosť o príspevok na projekt priemyselného parku, alebo nezvládli jeho realizáciu. Začiatkom leta to bol prípad Senice na západnom Slovensku, aktuálne malo mať problém aj mesto Poprad. V čom pochybili teda mestá a čo si mali dôslednejšie premyslieť?

    Hlavne ide o dodržiavanie podmienky, že konečný prijímateľ musí byť 100%-ným vlastníkom nehnuteľného majetku súvisiaceho s projektom, alebo musí mať nehnuteľný majetok v dlhodobom prenájme (minimálne 15 rokov po skončení realizácie projektu). Vo Vami spomínaných prípadoch došlo k nakladaniu pozemkov, čo je porušenie podmienok tak výzvy ako aj zmluvy o poskytnutí finančného príspevku z EÚ. Dôsledná kontrola zo strany SARIO a MH SR projektu priemyselný park Poprad vylúčila Vami spomínané problémy. 

    • Čo s prostriedkami, ktoré sa uvoľnili z projektu Senice a Nitry? Ide asi o sumu 350 mil. korún. Nebude ich musieť Slovensko vrátiť? Alebo sú pripravené projekty v rezervnom zásobníku?

    Právomoc rozhodnúť sa o ďalšom použití uvoľnených finančných prostriedkov má riadiaci orgán, ktorým je ministerstvo hospodárstva (MH SR). Momentálne máme v zásobníku projekt priemyselného parku vo Vranove nad Topľou, kde zhromažďujeme všetky potrebné dokumenty na prípravu zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku a zmluvy sa podpísali už s ďalšími žiadateľmi zo zásobníka, ktorými boli samosprávy v Jaklovciach, mestách Krompachy, Lučenec a v obci Vígľaš.

    • Ako to bude s podporou priemyselných parkov v novom programovom období? Nad akými projektmi z programu Konkurencieschopnosť a hospodársky rast by mali záujemcovia už teraz rozmýšľať? 

    Ministerstvo hospodárstva SR vypracovalo pre obdobie 2007-2013 Operačný program Konkurencieschopnosť a hospodársky rast (OP KaHR), ktorý predstavuje samostatný programovací dokument za oblasť priemyslu a vybraných služieb – obchod a cestovný ruch so zameraním na podporu ich konkurencieschopnosti a rastu. Prostredníctvom programu je možné čerpať finančné prostriedky z ERDF za viac ako 772 mil. eur (v bežných cenách). Predpokladom je, že agentúra SARIO spolu s Národnou agentúrou pre rozvoj malého a stredného podnikania (NADSME) bude implementovať aktivity v rámci opatrení 1.1 Inovácie a technologické transfery (zavádzania inovácií a technologických transferov, podpora tvorby pracovných miest prostredníctvom rozvoja podnikania, veľké individuálne projekty v priemyselnej výrobe, podpora účasti slovenských výrobcov na veľtrhoch, výstavách, obchodných misiách) a 1.2 Podpora spoločných služieb a infraštruktúry pre podnikateľov, kam spadá podpora pre parky, materiálnu a logistickú infraštruktúru, klastre. Presné podmienky opatrení (programové doplnky) ešte neboli schválené.

    • A čo teda s s príspevkami pre súkromný sektor. S akou jeho formou môžu počítať podnikatelia v rokoch 2007-2013 a do akej výšky im bude EÚ spolufinancovať ich projekty? 

    Predpokladá sa, že v rámci agentúry SARIO sa súkromný sektor bude môcť uchádzať  o  prostriedky v rámci podopatrenia 1.1.4. Podpora účasti slovenských výrobcov na veľtrhoch, výstavách, obchodných misiách  – účasť slovenských výrobcov na veľtrhoch a výstavách v SR a v zahraničí ako spoločných projektov s odvetvovými zväzmi a združeniami, na medzinárodných obchodných misiách a konferenciách a podpora účasti podnikateľov na subkontraktačných veľtrhoch.

    REKLAMA

    REKLAMA