Brian Fetherstonhaugh: Nové médiá sú pre Obamovu kampaň kľúčové

Používanie inovatívnych nástrojov na internete a v mobilných telefónoch sa stali pre komunikáciu volebného programu demokratického kandidáta Baracka Obamu kľúčovými, tvrdí v rozhovore pre EurActiv predseda a výkonný riaditeľ OgilvyOne Worldwide, Brian Fetherstonhaugh.

Brian Fetherstonhaugh
http://euractiv.sk

„Barack Obama má odkazovú stratégiu, ktorá je zvučná a súčasne odlišná od tých tradičných,“ tvrdí  Brian Fetherstonhaugh, mediálny mág. Vyzdvihol senátorov „veľmi dobrý výber médií, akými sú [okrem iných aj]  sociálne siete, a mobilný marketing,” prostredníctvom ktorých komunikoval svoje myšlienky.

Kampaň oboch kandidátov na post amerického prezidenta vyšla na obrovské sumy peňazí. Napriek tomu je podľa Fetherstonhaugha Obamova stratégia v troch smeroch výnimočná:

  • doručenie zvučnej správy inovatívnym štýlom,
  • efektívne používanie internetu pre motivovanie advokátov a donorov,
  • inovatívne využívanie tradičných médií, akým je napríklad i televízia.

Zatiaľ čo demokratický kandidát „používal internet od začiatku ako motiváciu pre angažovanie [..] McCainovi sa nepodarilo nájsť veľké, zvučné a príťažlivé posolstvo.“ Republikán súčasne veľmi neskoro pochopil význam webu ako takého.

„Z hľadiska posolstiev je Obamova kampaň v podstate určená pre pozvaných.“ Správy ako „pripoj sa ku mne,“ alebo „môžeš prispieť k zmene“ dali Obamovi náskok pred „veľmi tradičnou“ stretégiou rivalky Hillary Clintonovej, ktorá stála voči Obamovi ako súper v primárkach, vysvetľuje  Fetherstonhaugh.

Odhliadnuc od politiky a prezidentských volieb, stránka My.BarackObama.com vytvára niekoľko precedensov pre marketingový a PR priemysel ako taký. Návštevníci webu sa ukázali byť „oveľa viac nezávislými, získavajúcimi kontrolu nad informáciami a komunikačnou agendou.“ Šéf OgilvyOne vyzdvihuje nielen to, že Obamova kampaň stavila na vyžiadanie si povolenia pre posielanie kampaňových správ do mobilného telefónu, ale i skutočnosť, že veľmi silným nástrojom sa stala sociálna sieť Facebook.

„Skoré zapojenie, získanie podpory a dovolenie zo strany nadšencov“ spôsobuje, že takto oslovení dobrovoľníci nadchnú pre kampaň prostredníctvom My.BarackObama.com ďalších ľudí zo svojho okolia. Ide o akýsi „samoregulačný aspekt.“ Obamova volebná stránka sa v podstate zmenila na blog, ktorého obsah jeho priaznivci neustále obnovovali, čo však neznamenalo pre volebný tím žiadne dodatočné finančné náklady, hovorí  Brian Fetherstonhaugh.

„Akonáhle ľudia zistia, že sú v riadení a [..] môžu si ponechať svoju nezávislosť, ochotne sa pripoja“ a vo vlastnom voľnom čase oživujú kampaň. Je to niečo podobné, ako keď európski futbaloví fanúšikovia ochotne prijímajú textové novinky o svojom obľúbenom tíme a súčasne ich sami tvoria.

Aj napriek používaniu nových médií  Fetherstonhaugh uznáva, že tradičné komunikačné kanály zohrávajú rovnako veľkú úlohu. „Na úrovni spotrebiteľského pochopenia a sofistikácie, úspech Obamovej kampane nespočíva výlučne v internete.“ Volebný štát demokratického senátora sa rozhodol vydať cestou kombinovania „posolstva, internetu a inteligentného používania tradičných médií.“


Úplné znenie rozhovoru v anglickom jazyku nájdete na tejto linke.

REKLAMA

REKLAMA