Brexit: Ako bude vyzerať prechodná obchodná dohoda?

Bezcolný režim pri obchodovaní s tovarom by bol dobrou správou aj pre Slovensko. Bez dohody o službách stratí najmä Británia (a Ryanair).

Najskôr rozvod, až potom obchod. Aj tak sa dá zhrnúť pozícia európskej dvadsaťsedmičky v rokovaniach o brexite, ktorú minulý týždeň predstavil predseda Európskej rady Donald Tusk.

Prioritou vo vyjednávaniach bude najskôr dosiahnuť dohodu o právach občanov EÚ v Británii a Britov žijúcich v Únii, a takzvaný „účet za brexit“ – zostávajúce záväzky Británie voči EÚ v hodnote približne 60 miliárd eur.

Podľa zdrojov portálu POLITICO sa však už začali aj diskusie o prechodnej obchodnej dohode, ktorá by začala platiť v deň vystúpenia Británie z EÚ v marci 2019, a platila by až dovtedy, kým sa Spojené kráľovstvo a Únia nedohodnú na novej obchodnej zmluve, čo môže trvať aj niekoľko rokov.

Táto dočasná dohoda by však mala zaručiť bezcolný režim len pre obchod s tovarom, čo by spôsobilo značné problémy silnému britskému sektoru služieb – finančným inštitúciám či nízkonákladovým leteckým spoločnostiam.

Clá nie sú všetko

Pokračovanie v bezcolnom režime pri obchodovaní s tovarom by bolo pre Britániu len čiastočným víťazstvom. Napriek šetreniu na colných poplatkoch by britský tovar čelil rôznym regulačným prekážkam, od ktorých je v súčasnosti v rámci jednotného trhu ušetrený.

Ide napríklad o vybavovanie licencií či dokumentácie ohľadom pravidiel pôvodu, čo by mohlo sťažiť napríklad vývoz áut japonských automobiliek vyrábaných v Británii.

Dobrá správa pre Slovensko

Bezcolný režim by potešil najmä európskych exportérov, akým je aj Slovensko. Ročne do Británie vyvážame tovar v hodnote približne 5 % nášho HDP.

Čítajte aj: S kým obchoduje Slovensko a EÚ? (INFOGRAFIKA)

Akékoľvek obmedzenie obchodovania by sa preto celkom výrazne dotklo aj slovenského hospodárstva.

Čítajte aj: KPMG: Slovensko patrí medzi štáty najviac ohrozené brexitom

Služby sú pre Britániu prioritou

Vynechanie služieb z tejto dohody však môže Britániu – a najmä Londýn ako finančné centrum – bolieť omnoho viac. Obchod so službami je jedným z hlavných hnacích motorov britskej ekonomiky.

Hrozba tvrdého brexitu pritom už donútila mnohé finančné inštitúcie založiť si pobočky inde v Európe. Záujmu sa teší hlavne Paríž či Frankfurt.

Ryanair varuje britskú vládu

S novými podmienkami by sa však museli vysporiadať napríklad aj nízkonákladové letecké spoločnosti ako easyJet či Ryanair.

Bez novej dohody v oblasti letectva medzi EÚ a Britániou budú musieť tieto spoločnosti predať časť svojich akcií občanom Únie, aby mohli naďalej prevádzkovať vnútroeurópske linky.

Ryanair nedávno vyzval britskú vládu, aby letectvo zaradila ako jednu z priorít pri rokovaniach o brexite, keďže bez dohody nebudú môcť spoločnosti lietať ani z Británie do Európy a naopak.

Až tretina zo 120 miliónov pasažierov Ryanairu pritom lieta z britských letísk.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA