Britské automobilky pre brexit znížili investície

Odchod z jednotného trhu a colnej únie môže výrazne zvýšiť náklady autovýrobcov.

Investície do britského automobilového priemyslu sa vlani znížili o viac ako jednu tretinu. Dôvodom sú obavy z dôsledkov brexitu, pre ktoré firmy zvažujú svoje dlhodobé plány, aj keď zatiaľ zostávajú na britských ostrovoch.

Polovica exportu smeruje do Únie

Podľa správy Združenia predajcov a dovozcov automobilov (SMMT) celkový objem investícií, ku ktorým sa vlani automobilky zaviazali, klesol na 1,6 miliardy libier (1,17 miliardy eur) z 2,5 miliardy GBP v roku 2015.

Produkcia áut však napriek zníženiu investícií vlani vzrástla na najvyššiu úroveň za 17 rokov. Motorom jej rastu bolo zotavovanie európskeho trhu.

Automobilky ako Nissan Motor, Toyota Motor a Jaguar Land Rover vyvážajú väčšinu svojej produkcie do zahraničia. Vyše 50 % vlaňajšieho exportu áut z Británie smerovalo do Európskej únie (EÚ).

SMMT preto upozorňuje, že ak sa vláde v Londýne nepodarí zabezpečiť priaznivé obchodné podmienky pre britské firmy v EÚ aj po brexite, môže to mať negatívny vplyv na automobilový priemysel v krajine, ktorý v predchádzajúcich rokoch rástol. A motorom jeho rastu boli práve investície do nových závodov a produkcie, skonštatoval Mike Hawes, riaditeľ SMMT.

Mayovej záruky pre automobilky

Premiérka Theresa Mayová tento mesiac oznámila, že Británia opustí nielen EÚ, ale aj jednotný trh a colnú úniu. Naznačila však, že sa bude snažiť dosiahnuť špeciálne povolenia pre automobilky.

Vlani v októbri vláda poskytla záruky Nissanu, ktorý váhal, či investovať do rozšírenia závodu v Sunderlande. Mayová vtedy uviedla, že sa pri rokovaniach o brexite pokúsi udržať bezcolný obchod s EÚ.

Odchod z jednotného trhu a colnej únie môže totiž výrazne zvýšiť náklady britských automobiliek, ak sa Londýn a Brusel vrátia k pravidlám Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a zavedú clá. WTO stanovila tarify na autokomponenty v pásme 2,5 až 4,5 % a 10-% clá na kompletné vozidlá.

Ale nie je všetko len čierne. Združenie pripúšťa, že Británia môže uzavrieť dohodu o voľnom obchode s krajinami mimo EÚ.

Vlani napríklad export áut z Británie do USA vzrástol o takmer 50 % a podieľal sa 15 % na celkovom exporte vozidiel. A solídne sa zvýšil aj vývoz áut do Turecka, Japonska a Kanady. Len export do Číny vzrástol iba “mierne” o 3 %.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA