Slovensko má najviac euroskeptickej mládeže v strednej Európe

Za dobrú vec považuje členstvo Slovenska v EÚ 70 % mladých ľudí vo veku 15-24 rokov.

Tridsať percent mladých ľudí na Slovensku si myslí, že členstvo Slovenska v EÚ je „celkovo zlá vec“. Je to najviac spomedzi skúmaných krajín: Slovensko, Česká republika, Poľsko, Maďarsko, Nemecko a Rakúsko.

Až 70 % mladých Slovákov ale hovorí presný opak.

Prieskum verejnej mienky medzi mladými ľuďmi vo veku 15-24 rokov zadala nemecká Bertelsmannova nadácia

Realizoval sa na vzorke 500 respondentov v každej krajine na prelome januára a februára 2017. Na slovenskej časti prieskumu sa podieľal Inštitút pre verejné otázky (IVO).

Najväčšiu podporu má EÚ medzi mladými v Nemecku s 87 %. Nasleduje Maďarsko s 79 %, Rakúsko 77 %, Poľsko s 76 % a Česká republika s 73 %.

Mladí ľudia si najviac na EÚ cenia, že je garantom mieru (75-81 %). Páči sa im, že dáva možnosť študovať v inom členskom štáte (61-65 %) a (60-72 %) oceňuje možnosť pracovať a žiť v inej krajine. 46-63 % opýtaných považuje za dôležitú existenciu Schengenského priestoru. Relatívne najmenej dôležité sú pre mladých finančná podpora menej rozvinutých regiónov a environmentálne otázky.

Slovenská mládež vychádza v porovnaní s ostatnými krajinami často najmenej nadšená jednotlivými prínosmi EÚ.

 

csm_1437058153Chart_Benefits_of_the_EU_membership_countries_20170321_9603ff406a_db56648a77

Zdroj: Bertelsmann Stiftung

Nadácia považuje celkové výsledky prieskumu za dobrý signál, najmä ak sa čítajú v kontexte súčasných výzviev v EÚ.

„Mladí Európania sa nenechajú ovplyvniť anti-európskou rétorikou. Dobré čísla podpory pre EÚ medzi mladými ľuďmi sú povzbudením pri príležitosti 60. narodením EÚ,“ hovorí výkonný riaditeľ a predseda Bertelsmannovej nadácie Aart De Geuss.

Za najväčšiu hrozbu pre EÚ považujú mladí respondenti islamistický terorizmus, nasleduje otázka utečencov. Tretie miesto obsadilo ochrana životného prostredia a boj proti zmene klímy.

Súhrn výsledkov v angličtine tu

Detailné dáta v nemčine tu.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA