Zadrel sa francúzsko-nemecký motor EÚ?

Francúzsko-nemecký integračný motor sa možno zadrel. Hoci tomu po zvolení Nicolasa Sarkozyho nič nenasvedčovalo, situácia sa za posledný rok zmenila.

motor
https://euractiv.sk

Nicolas Sarkozy a Angela Merkelová sú výraznou dvojicou vo francúzsko-nemeckých vzťahoch. Nestoja však pri zrode Spoločenstiev a nestoja ani pri zásadných zmenách európskeho politického kurzu. Súčasný nemecko-francúzsky tandem je skôr charakteristický rozpormi, informuje Financial Times.

Najočividnejším príkladom je projekt Únie Stredomoria a dobojovaný boj o limity CO2 pre automobilky, tvrdia Ben Hall a Bertrand Benoit, korešpondenti FT:

  • Únia Stredomoria je príkladom, ako obaja lídri pozerajú na rovnaký cieľ, ale každý inou optickou sústavou. Sarkozy a Merkelová sa pred rokom zhodli, že európske krajiny zanedbali vzťahy s africkými a blízkovýchodnými susedmi. Rovnako obaja súhlasili, že spolupráca na túto svetovú stranu potrebuje novú dynamiku. Nik však nečakal podobu, v akej Francúzsko predstavilo svoj návrh. Stredomorská únia sa mala stať klubom južných európskych štátov a ich susedov z radov tretích krajín. Hoci Nemecko nakoniec dokázalo pohľad zvrátiť a presvedčilo svojho francúzskeho partnera na koncepciu Únie Stredomoria ako náhrady za Barcelonský proces, nemecká kancelárka sa dodnes nevyjadrila, či sa zúčastní otváracieho summitu v Paríži (EurActiv 17/03/08).
  • Nemecko sa s Francúzskom "sporilo" aj o emisie CO2 produkované autami. Ku koncu minulého roka prebiehala diskusia, ktoré autá budú môcť vyprodukovať koľko emisií. Francúzsko sa vtedy postavilo na stranu ekologických aktivistov a odmietlo princíp, že prípustná kvóta by sa mala určovať na základe hmotnosti automobilu. Francúzi vyrábajú tradične viac menších áut, ktoré pohodlne splnia prísne kritériá ešte skôr ako v roku 2012. (EurActiv 07/12/07). Nemecké automobilky nakoniec spor uhrali a Komisia pristúpila na menej prísne kritériá CO2 (EurActiv 19/12/07).

Rivalita Francúzska a Nemecka sa prejavila aj v iných oblastiach, informuje FT:

  • Lisabonská zmluva je predovšetkým výsledok práce Nemeckého a Portugalského predsedníctva, no najväčší kredit za ňu získal Nicolas Sarkozy.
  • Francúzsko nedodržalo svoje sľuby, ktoré dalo Nemecku a iným partnerom, že bude znižovať svoj rozpočtový deficit.
  • Nicolas Sarkozy vyjadril verejne nespokojnosť s tým, že sa spoločnosť Siemens rozhodla ponechať si svoj podiel vo francúzskom jadrovom koncerne Areva aj napriek tomu, že Nemecko sa vzdalo plánu stavať ďalšie jadrové elektrárne.
  • Nemecko namietalo voči snahe Francúzska otvoriť Európsku bezpečnostnú stratégiu a aktualizovať ju o prvky prísnejšej koordinácie v zbrojení.

Mnohí analytici uvádzajú ako dôvod zdanlivého súperenia rozdielnosť pováh oboch lídrov. Zatiaľ čo Gerhard Schröder a Jacques Chirac si boli pomerne blízki a ich priateľstvo sa odzrkadlilo aj v spoločnej kritike USA za inváziu do Iraku, Merkelová a Sarkozy sú protiklady. Oficiálne stanoviská vlád, vyjadrenia médií a postoj firiem vypovedajú o pokračujúcom priateľstve oboch národov. Hall a Paris však pochybujú, či je vzájomná rivalita naozaj len odrazom kontrastu tichej a pokojnej povahy Merkelovej voči energickému temperamentu Sarkozyho.

Základným predpokladom je, že “Sarkozy je niekto, kto začínal [pôsobenie] v úrade s vierou, že Francúzsko je v pozícii, aby vykonávalo svoje vlastné európske politiky samo”, uzatvára FT svoju analýzu citáciou Martina Koopmanna z Nemeckej rady pre zahraničné vzťahy.

Na záver si je však potrebné uvedomiť, že ak sa nejaký motor zadrie, opravou je výmena jeho celého základného bloku. Ak sa náhodou predsa len nemecko-francúzske jadro zadrie, ťažko predpokladať, tandem ktorých iných štátov by ho nahradil.

REKLAMA

REKLAMA