Británia: Reklama na nezdravé jedlo sa presúva na internet

Po tom, ako Británia zakázala televíznu reklamu na „nezdravé jedlo“ namierenú na deti sa jeho predajcovia preorientovali na internet. Marketingové triky sa rozšírili o online počítačové hry a hry pre mobilné telefóny.

Británia je jedna z krajín, ktorá obmedzila reklamu na nezdravé jedlo cielenú na deti. Od prvého januára tohto roku sa nesmie v televízii v programoch pre deti pod 16 rokov vysielať žiadna reklama na produkty s vysokým obsahom soli, tuku a cukru. Vládu viedli k tomuto kroku obavy zo zvyšujúcej sa obezity britských detí.

Výrobcovia a predajcovia týchto produktov však podľa spotrebiteľskej organizácie „Which?“ regulácie obchádzajú a z televízie sa preorientovali na internet. Okrem tradičných marketingových trikov – propagácie výrobkov pomocou známych kreslených postavičiek, populárnych detských filmov, či celebrít – využívajú producenti aj nové techniky, ako sú internetové stránky s hrami, či sponzorované hry pre mobilné telefóny.

Which? uvádza viacero spoločností: Coca-Cola, ktorá propaguje nápoj Fanta prostredníctvom sponzorovanej hry pre mobilné telefóny, Cadbury, ktorá propaguje Creme Eggs na stránke Bebo, populárnom u detí a teenagerov, či McDonalds, ktorý má na svojej stránke stále špeciálnu zónu pre deti, kde sa popri online hrách zobrazujú reklamy na jeho výrobky. Správa konštatuje, že jedine fast-food reťazec Kentucky Fried Chicken prestal dávať k detským jedlám zadarmo hračky.

„Nie sme proti darčekom a nie sme proti marketingu, sme však proti nezodpovedným praktikám spoločností a prázdnym firemným záväzkom. Stačí aby ste sa prešli po supermarkete aby ste uvideli to množstvo kreslených postavičiek, ktoré presviedčajú deti, aby si vybrali nezdravšiu možnosť“, povedala podľa denníka The Independent Sue Davis z organizácie Which?.

Podľa britského zákona musia detské televízne kanály do decembra vyradiť všetky reklamy na nezdravé jedlo, ostatné kanály ich nesmú vysielať počas detských programov. Podľa niektorých mimovládnych organizácií je zákon aj tak neúčinný, pretože väčšina najpopulárnejších programov pre deti je označovaná ako „pre dospelých“. Preto tlačia na úplný zákaz takejto reklamy vo vysielaní pred 21:00. Televízne stanice sa zas sťažujú, že im zákon obmedzí príjmy, čím utrpí kvalita programov.

Európska komisia dlhodobo tlačí na potravinárske firmy, aby nezavádzali spotrebiteľov pri označovaní výrobkov a poskytovali im všetky relevantné informácie vrátane kalorickej hodnoty, obsahu tukov a cukrov, a obmedzili reklamu cielenú na deti.

Ešte koncom minulého roku prijalo jedenásť veľkých spoločností dobrovoľný záväzok na obmedzenie propagácie nezdravých potravín pre deti. V opačnom prípade im Komisia hrozila legislatívou, ktorá by ich k takémuto konaniu zaviazala (EurActiv.sk, 11. december 2007).

REKLAMA

REKLAMA