Potravinový priemysel chce byť ekologický

Asociácia udržateľného potravinového priemyslu začala v USA doslova zelenú revolúciu. Jej členovia sa zaviazali predávať organické potraviny, znižovať energetickú náročnosť, či redukovať obaly.

Potravinový priemysel a reštaurácie majú významný vplyv na životné prostredie najmä prostredníctvom previazanosti na poľnohospodárstvo, dopravou a využívaním množstva obalov. Keďže zabezpečujú výživu obyvateľov, majú aj prirodzenú spoločenskú zodpovednosť.

Na americkej univerzite v Oregone preto vznikla Asociácia udržateľného potravinového priemyslu. Jej cieľom v prvom roku existencie je združiť minimálne 50 členov z prostredia bio-farmárov, distribútorov, spracovateľov, predajcov i schvaľovacích orgánov, ktorí by sa zaviazali sledovať a znižovať vplyv svojej činnosti na životné prostredie v oblasti energií, dopravy, odpadu a klimatických zmien.

“Chceme dosiahnuť prechod k udržateľnému potravinovému systému, ktorý spracováva minimum zdrojov a funguje v rámci dobrého, čistého, spravodlivého a zdravého systému,” vyhlásila riaditeľka asociácie Natalie Reitman-White.

Od májového spustenia iniciatívy sa prihlásilo už osemnásť spoločností. Budú navzájom zdieľať informácie o udržateľnom a zodpovednom podnikaní.  Asociácia im poskytne návod, podľa ktorého môžu presne merať svoj pokrok a vykonávať každoročný audit svojich činností. Vychádza zo schém Global Reporting Initiative a Greenhouse Gas Protocol. Obsahuje spolu jedenásť oblastí, ktoré sa vyhodnocujú:

  • bio-produkty
  • distribúcia
  • energia
  • klimatické zmeny
  • voda
  • odpad
  • obaly
  • zamestnanci
  • starostlivosť o zvieratá
  • vzdelávanie spotrebiteľov
  • správa

“Zmyslom toho všetkého je zhutniť široký koncept “udržateľnosti” do konkrétnych oblastí v potravinovom priemysle, ktoré treba riešiť,” vysvetľuje Reitman-White. Poukazuje pritom najmä na problém distribúcie a s tým súvisiaceho množstva obalov, ktoré sa v potravinárstve používajú: “Máme úžasné bio-produkty, ale ako ich distribuujeme?” 

Tento problém sa snaží riešiť sieť reštaurácií Pizza Fusion so sídlom na Floride. Ak zákazník prinesie škatuľu od pizze späť na recykláciu, dostane zľavu. Všetky pobočky Pizza Fusion využívajú obnoviteľné energetiké zdroje, vyrábajú pizzu z bio-produktov a rozvážajú ju v hybridných dopravných prostriedkoch. Náklady na zabezpečenie ekologických štandardov sú 2500 dolárov na jednu prevádzku. Pizza Fusion už uzatvorila 75 franchise zmlúv v 15 krajinách sveta.

REKLAMA

REKLAMA