Zatvárajte dvere!

Na nezmyselné vykurovanie ulice sa v Británii ročne minú stovky miliónov libier. Riešenie je jednoduché - stačí, aby obchody zatvárali dvere.

Otvorene dvere, DeviantArt: Miso H.
Foto: mmisso.deviantart.com

Mnoho obchodníkov verí, že zatvorené dvere odrádzajú zákazníkov. Preto sú ich predajne doširoka otvorené aj počas zimy. Táto marketingová taktika stojí len vo Veľkej Británii 300 miliónov libier ročne – toľko sa premrhá na nezmyselné vykurovanie ulice. Ak by obchodníci zatvárali dvere, mohli by si znížiť náklady na vykurovanie o 25%. Vyplýva to z údajov britskej Kráľovskej komisie pre environmentálne znečistenie, ktoré zverejnil denník Guardian.

Mnohé svetové značky a obchodné siete sa snažia budovať “zelený image”, používajú recyklované papierové tašky a výrobné postupy šetrné k prírode. Priemerný obchod (cca 600 m2) však denne vyprodukuje takmer 500 kg oxidu uhličitého ako následok kúrenia a svietenia, informuje Guardian. Je to dvakrát viac ako kancelária alebo fabrika rovnakej veľkosti. Hovorca britskej Národnej rady pre spotrebiteľov považuje takéto obchodnícke správanie za “čistú hlúposť,” ktorá poškodzuje životné prostredie. Dodáva, že “obchodníci by mohli výrazne ušetriť, ak by zatvárali dvere a ukázať, že sa správajú ekologicky.”

V Británii sa začína formovať silnejúca skupina aktivistov, spotrebiteľov aj uvedomelých obchodníkov, ktorí bojujú proti politike otvorených dverí. Jednou z nich je Jeannie Dawkins, spoluzakladateľka kampane “Zatvárajte dvere” v meste Cambridge: “Jedného zimného dňa som kráčala po ulici popred obchod WH Smith a všimla som si, že sneh pred otvorenými dverami sa roztopil. Vtedy som si uvedomila, že je najvyšší čas konať.”

Od vtedy sa Jeannie a ďalší dobrovoľníci snažia presviedčať obchodníkov o škodlivosti a nezmyselnosti ich politiky otvorených dverí. Argumentujú tým, že ľudia sa v súkromí snažia správať ekologicky a eliminovať tepelné úniky – vymieňajú okná, zatepľujú domy, šetria vodu, separujú odpad – a obchody by nemali ísť opačným smerom.

Kampaň už presvedčila módnu sieť Jaeger, ktorá po celej krajine nariadila politiku zatvorených dverí. Spoločnosť Neal´s Yard sa tiež rozhodla, že dvere ich predajní sa budú zatvárať a umiestnia na nálepky, ktoré budú vysvetľovať ekologický motív. Prístup obchodníkov sa mení, aj keď stále existuje veľa takých, “ktorí sa so mnou nebudú ani baviť,” dodáva Jeannie Dawkins.

REKLAMA

REKLAMA