Zodpovedné produkty áno, platiť viac nie

Zákazníci chcú zodpovedné produkty, ale len málo je za ne ochotných priplatiť si viac. Ľudia sa nechcú rozhodovať medzi kvalitou a cenou, tvrdí odborník.

Až 50% percent spotrebiteľov je ochotných  za tovary a služby od spoločností, ktoré sú spoločensky zodpovedné, zaplatiť viac. Od roku 2011 to predstavuje nárast o 5%, tvrdí prieskum z agentúry Nielsen, globálneho poskytovateľa spotrebiteľských názorov a preferencií.

Rastie počet spotrebiteľov, ktorí sa zaujímajú o sociálny dopad

Do prieskumu Nielsen Global Survey sa zapojilo 29 000 respondentov z 58 krajín. Nárast je vidieť u mužov aj u žien všetkých vekových kategórií, pričom sú tridsiatnici najviac ochotní míňať za tovary a služby od spoločensky zodpovedných firiem. V kategórii 40-45 ročných, až polovica respondentov  tvrdí, že by za takéto produkty zaplatili viac. Predstavuje to nárast oproti prieskumu spred dvoch rokov, keď sa takto vyjadrilo 38%.

Z geografického pohľadu sú však Európania podľa prieskumu menej ochotní platiť za zodpovedné produkty a služby, ako respondenti z Filipín, Thajska, Indonézie, či Indie.

Hovoriť a konať nie je to isté

Je však rozdiel medzi ochotou platiť viac, a naozaj platiť viac, hovorí Sue Adkinsová z britskej organizácie Business in the Community. Na niektorých trhoch je vo všeobecnosti vyššia ochota priplatiť si za produkty a služby od zodpovedných firiem, ale len málo ľudí to v skutočnosti robí.  Pritom sú to práve rozvinuté trhy, ktoré sú na spoločensky zodpovedné programy zrelé.

Na Slovensku 50% respondentov tvrdí, že sú ochotní priplatiť si viac, avšak len 22% tvrdí, že tak skutočne robí.

Podľa Nicka Coveyho, viceprezidenta Nielsenu, otázka nestojí tak, či sa spotrebitelia zaujímajú o sociálny dopad. Dôležité je to, v ktorých oblastiach je pre nich dôležitý a ako ich zaujať. Odpoveďou, podľa neho, nemusí byť nevyhnutne tradičná marketingová kampaň. Značky sa dnes usilujú prísť na to, ako udrieť na tú správnu strunu.

Sue Adkinsová vo svojom príspevku vyzdvihla kampane niektorých známych značiek, ako sú napríklad Marks & Spencer, Kenco, EDF Energy, Unilever, ktoré sú veľmi úspešné so svojimi zodpovednými programami.

Adkinsová tvrdí, že naozaj spoločensky zodpovedná firma o svojich ambíciách nehovorí. Naozaj spoločensky zodpovedná firma koná.

Vzdelávať svojich zákazníkov

Vladimír Víšek , manažér pre udržateľný rozvoj v IKEA pre Českú republiku, MaďarskoSlovensko, verí, že je úlohou firmy vzdelávať svojich zákazníkov. „Ľudia chcú šetriť, ale nechcú robiť kompromisy,“ hovorí vo svojej prezentácii. IKEA preto ponúka množstvo produktov, ktoré sú šetrné a zároveň dostupné. Od roku 2016 bude IKEA napríklad predávať len LED osvetlenie, ponúka vodovodné kohútiky s 50% úsporou vody, vedie zákazníkov k separovaniu odpadu, alebo k tomu, aby si dopestovali svoje vlastné potraviny.

Udržateľnosť nie je o kompromisoch, tvrdí Víšek, cieľom je, aby si to mohli dovoliť mnohí, nie aby to bol luxus pre malú skupinu ľudí.

Robiť správnu vec zadarmo

Na summite sa predstavil aj Vincent Stanley z Patagonie, ktorá vyrába outdoorové oblečenie.  Preslávila sa napríklad kampaňou „Nekupuj si túto bundu“, ktorá vyzývala ľudí, aby kupovali menej oblečenia. Patagonia je svetovým lídrom v zodpovednom podnikaní, v ohľade na životné prostredie, ľudí a komunitu.

„Nie je dôležité len to, aby ste boli zodpovední, ale aj to, či ste inšpiráciou pre iných,“ povedal.

Byť spoločensky zodpovedný nie je stopercentná situácia win-win, povedal Ramon Arratia, európsky riaditeľ pre udržateľnosť v spoločnosti Interface. Z 80% robíte správnu vec, za ktorú vám však nikto nezaplatí, tvrdí.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA