Briti zvyšujú zelené dane. Nasledujú európsky trend

Británia by mala zaviesť novú zelenú daň na luxusné autá. Ekologickí motoristi naopak dostanú zľavu na nové "alternatívne autá."

Krátka správa:

Ak si britský motorista bude chcieť kúpiť luxusné auto typu Range Rover, terénne BMW alebo iné 4×4 vozidlo, bude musieť pri kúpe zaplatiť extra daň 2 000 libier. Hovorí o tom návrh nového zákona britského ministerstva financií, ktorý neoficiálne prenikol do britských médií. Dokument pripúšťa, že nebude ľahké presadiť novú zelenú daň. Cieľom je však “posilniť ochranu životného prostredia” a zvýšiť príjmy štátneho rozpočtu.

Ekologicky uvedomelí vodiči by mali vďaka novej legislatíve ušetriť. Pri kúpe áut, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu, ako Smart či G-Wiz electric, si budú môcť
2 000 libier odpočítať ako špeciálnu “zelenú” zľavu.

Ministerstvo v návrhu pripúšťa, že nové opatrenie prinesie len malé zníženie škodlivých emisií v ovzduší. Ak by sa však naozaj podarilo odradiť ľudí od luxusných terénnych áut, ktoré vypúšťajú najviac CO2 do atmosféry, predaj paliva by do piatich rokov klesol o 180 miliónov libier.

Nebude to jediná finančná záťaž, ktorá čaká na britských motoristov. Od budúceho roka by sa mala zvýšiť aj cestná daň. Jej výška záleží od množstva CO2 vypúšťaného do atmosféry. Pri najväčších znečisťovateľoch sa daň zvýši až na 400 libier ročne.

Image bojovníkov za životné prostredie je v Británii populárny a snaží sa ho získať tak ľavica ako aj pravica. Aktuálny neoficiálny návrh vlády už opoziční konzervatívci označili za “pokrytectvo.” Minulý týždeň im totiž labouristi odmietli podporiť návrh na zavedenie zelených daní pre motoristov.

“Zelená agenda” v automobilovom priemysle má silné zázemie v Európskej komisii. Brusel chce na budúci rok začať uplatňovať legislatívu s novým emisnými limitmi. Podiel CO2 by sa mal znížiť na 120g/km do roku 2012. V súčasnosti je povolených 163g/km. Eurokomisár pre životné prostredie Stavros Dimas už pohrozil automobilkám sankciami: “Ak spoločnosť nebude dodržiavať nové limity, pristúpime k sankciám,” vyhlásil v rozhovore pre nemecký Bild am Sonntag.

Automobilové spoločnosti sa bránia. Šéf spoločnosti Porche Wendelin Wiedeking označil Dimasove plány za “čisto nepriateľské.” Európska asociácia automobilových výrobcov si stanovila dobrovoľný cieľ zníženia emisií CO2 na 140g/km do roku 2012. K limitu, ktorý stanovila EK by sa chceli dostať až v roku 2015. V opačnom prípade sa obávajú ohrozenia automobilového priemyslu. Bránia sa aj tým, že doprava vytvára len 15% svetovej produkcie CO2, pričom väčšina emisií z tohto podielu pripadá na leteckú dopravu.

REKLAMA

REKLAMA