Brusel pripravuje úniovú daň, Berlín protestuje

Európska komisia pripravuje návrh celoúniovej dane, ktorá by zaťažila finančné transakcie či leteckú dopravu. Informácia okamžite vyvolala protesty v Berlíne.

Vlády sú pod finančným tlakom, štátne pokladne sú prázdne a dlhy vysoké. Keďže najväčšiu časť príjmov rozpočtu Európskej únie tvoria práve príspevky členských štátov, Brusel teda hľadá alternatívne zdroje.

Komisár zodpovedný za rozpočet Janusz Lewandowski včera (9. augusta 2010) v rozhovore pre Financial Times Deutschland uviedol, že v septembri predstaví novú úniovú daň. „Existuje veľa možností, ktoré neovplyvnia ministerstvá financií a sú spojené s európskou politikou. Ide o daň z finančných transakcií, aukcií emisných povoleniek či leteckej dopravy,“ vysvetlil.

„Transakčná daň by mohla vyniesť veľký objem peňazí,“ dodal. „Ostatné sa na výdavkoch s objemom 140 miliárd eur budú podieľať malou časťou.“ Prostriedky z európskeho rozpočtu smerujú najmä na podporu poľnohospodárstva a financovanie štrukturálnych projektov, napríklad budovanie diaľnic. Okrem toho 4 % z celkových výdavkov spotrebuje úradnícky aparát v Bruseli.

Len pár hodín po poskytnutí rozhovoru však jeho slová veľmi ostro skritizovala nemecká vláda. „Žiadosť o zavedenie úniovej dane je v rozpore so stanoviskom nemeckej vlády zdôraznenom v koaličnej dohode,“ uviedol hovorca nemeckého ministerstva financií a zároveň dodal, že vláda je proti zavedeniu európskej dane ako takej.

Nesprávne načasovanie

Lewandowskeho hovorca Patrizio Fiorilli uviedol, že komisár sa chystá na „turné“ po európskych hlavných mestách. O svojich plánoch chce rokovať s národnými lídrami v Ríme, Paríži a Londýne, pričom neočakáva výhrady.

Na otázku novinárov, či nové formy príjmov budú v návrhu Komisie na reformu rozpočtu, ktorý by mala zverejniť 21. alebo 28. septembra reagoval neurčito. „Všetko, čo súvisí s príjmami či výdavkami rozpočtu tam bude musieť byť,“ povedal Fiorilli počas tlačovej konferencie, na ktorej vysvetľoval komisárove vyhlásenia. Zároveň dodal, že návrh bude taký konkrétny ako to bude možné a že hlavnou snahou je odbremeniť členské štáty.

Karel Lannoo z Európskeho centra pre politické štúdia však tvrdí, že teraz nie je vhodný čas na zavedenie novej dane. „Mnohé členské štáty zavádzajú drastické úsporné opatrenia. Akákoľvek úniová daň sa bude musieť zamerať na všetky rôzne spôsoby, akými členské štáty získavajú príjmy. A to je starý problém, a teraz nie je vhodný čas ho riešiť.“

Predchádzajúce snahy o zavedenie celoeurópskej dane zlyhali, pretože mnohí politici boli presvedčení, že by sa tak museli v prospech Bruselu vzdať priveľa moci alebo že by to Európsku úniu postavilo do pozície „megavlády“.

Chladná reakcia Berlína je však v kontraste s Lewandowskeho optimizmom, že vďaka „novým okolnostiam“ by sa mal prekonať predchádzajúci odpor voči úniovej dani. „Verejnosť je naklonená zdaňovaniu finančného sektora, prostredníctvom dane z finančných transakcií či poplatku, toto je teraz celkom populárne,“ povedal komisára pre nemecký FT. „Ďalšou možnosťou je daň, ktorá je priamo spojená s jednotnými trhmi, oblohou alebo cestovaním. Napríklad daň z leteckej dopravy by mohla byť tým, čo možno vyberať na európskej úrovni. Treťou možnosťou sú aukcie emisných povoleniek.“

Európska komisia odmietla konkretizovať, koľko peňazí by úniová daň mohla vyniesť. Podľa oficiálneho odhadu exekutívy, ktorý zverejnili v apríli, by sa uvalením dane na finančný sektor mohlo vyzbierať 50 miliárd eur.

(EurActiv/Reuters)

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA