Česi chcú obmedziť predzásobenie cigaretami

České ministerstvo financií hľadá spôsob, ako sprísniť reguláciu predzásobenia cigaretami. Na Slovensku prinesie prísnejšie pravidlá novela zákona o spotrebných daniach.

Zvyšovanie sadzby spotrebnej dane, ktoré si vyžaduje legislatíva EÚ, sprevádza každý rok predzásobenie sa cigaretami. Distribútori sa tak snažia čo najdlhšie predávať tabakový tovar za nižšie ceny uplynulého roka. Štátnemu rozpočtu to však spôsobuje problémy – nerovnomerný výber dane zťažuje efektívne plánovanie príjmov a výdavkov. V štvrtom kvartáli 2007 bolo predzásobenie cigaretami na Slovensku také masívne, že zvýšilo medziročný rast HDP o 4,4%.

České ministerstvo financií hľadá spôsob, ako tieto praktiky obmedziť. “Zvažujeme zmenu súčasne platného spôsobu regulácie predzásobenia,” uviedol hovorca ministerstva Radek Ležatka pre české médiá. Konkrétne detaily zatiaľ neprezradil.

V Česku platná právna úprava reguluje objem cigariet, ktoré sa môžu použiť na predzásobenie. Podľa informácií MF DNES výrobcovia podporujú návrh, aby zákon stanovil pevný termín, do ktorého sa môžu lacnejšie cigarety so starým kolkom predávať. Radi by skončili so vzájomnými pretekami, kto stihne koncom roka vyrobiť na sklad viac cigariet.

Na Slovensku by takáto úprava mala vstúpiť do platnosti 1. februára vrámci novely zákona o spotrebných daniach. Samotní výrobcovia tabakových produktov v rámci pripomienkového konania do zákona presadili, aby sa balenia cigariet so starým kolkom mohli predávať maximálne do 30. septembra 2009. Obchodníkom by to však malo stačiť, aby nemuseli meniť svoje zvyky. Tento rok by im staré zásoby mali vydržať približne do augusta.

Hovorca českého ministerstva financií vyhlásil, že “zatiaľ” o časovom obmedzení predaja starých lacnejších cigariet neuvažujú. Jeho nevýhodou je údajne komplikovaná kontrola tisícok malých trafík, “či náhodou ešte nemajú pod pultom zašitú krabičku Marllboriek za 74 korún, keď už stoja 82.” Štát aj predajcovia sa však zhodujú na tom, že súčasné pravidlá potrebujú zmenu.

REKLAMA

REKLAMA