Francúzske dane rozpútajú zelenú revolúciu

Francúzi pripravujú novú daň na terénne autá, ktoré najviac znečisťujú životné prostredie. Majitelia malých ekologických modelov už dnes získavajú od vlády finančné bonusy.

Pozadie:

Zelené dane sú výrazným trendom v EÚ. Vlády ich využívajú, aby potlačili spotrebu produktov a služieb, ktoré poškodzujú životné prostredie a podporili využívanie tých, ktoré sú ekologické. Najčastejšie sa uplatňujú na autá, palivá a rôzne zdroje energie. Veľké terénne autá špeciálne zdaňuje viacero krajín EÚ, medzi nimi najmä Veľká Británia, Belgicko, Taliansko, Španielsko, Švédsko, či Francúzsko.

Hlavným motívom je znížiť emisie CO2, ktoré sú najvyššie v prípade veľkých terénnych modelov alebo športových značiek. Osobná doprava produkuje 16% z celkového objemu uhlíkových plynov v atmosfére.

Európski politici často hovoria o plánoch na zavedenie nových ekologických daní a význame ochrany životného prostredia. Ich výber však neustále klesá. V roku 2006 predstavoval podiel zelených daní na HDP v EÚ-27 len 2,6%, čo je najmenej za posledných desať rokov.

Podľa niektorých expertov to môže znamenať, že ľudia sa skutočne začínajú správať uvedomelo a s klesajúcou spotrebou neekologických produktov priamo úmerne klesá aj výber zelených daní. Druhé vysvetlenie ponúka možnosť, že význam ochrany životného prostredia sa prejavuje najmä v rétorických vystúpeniach politikov. Prax zaostáva.

Otázky:

Kúpiť si vo Francúzsku ťažké terénne auto alebo športiak bude od nového roka drahšie. Vláda plánuje zaviesť špeciálnu ročnú zelenú daň. Predstavovala by 10% z už dnes aplikovaného poplatku pri kúpe ťažkých neekologických áut. Ten sa môže vyšplhať, v závislosti od typu auta, až do výšky 2600 eur. Opatrenie by sa malo dotknúť približne jedného percenta vozidiel vo Francúzsku.

Vodiči, ktorí sa rozhodnú jazdiť na malých úsporných modeloch, alebo sa zbavia svojho starého auta (viac ako 15 rokov), môžu získať od vlády bonus. Finančná motivácia sa začína pri hodnote 200 eur pri kúpe auta s emisiami CO2 od 121 do 130 gramov na kilometer a môže dosiahnuť až 5000 eur, ak sa spotrebiteľ rozhodne pre elektromobil.

Francúzsky minister pre ekológiu Jean-Louis Borloo potvrdzuje úspešnosť daňovej politiky: Predaj veľkých áut (Audi Q7, Mercedes G, SUV) klesol medziročne o 40%. O približne rovnaký objem narástol odbyt malých úsporných modelov Renault Twingo, Citroën C1, C2 a Ford Ka. Vývoju nepomáhajú len zelené dane, ale aj rastúce ceny pohonných hmôt.

Minister Borloo hovorí o ekologickej revolúcii a zvažuje rozšírenie princípu bonusov a zelených daní na ďalšie produkty, napríklad elektrotechniku.

Pozície:

Francúzske automobilky sa tradične zameriavajú na menšie, ekologickejšie modely. Predovšetkým Peugeot je lídrom vo vývoji nízko-emisných modelov: “Podporujeme každý návrh, ktorý zníži CO2 emisie,” vyhlásila spoločnosť v reakcii na ministerský zámer. “Rozhodne to bude mať vplyv na automobilový trh vo Francúzsku,” dopĺňa vedenie Renaultu.

Jean-Louis Borloo, francúzsky minister pre ekológiu: Označuje nový systém za metódu “cukru a biča,” ktorá sa jednoznačne osvedčila. Cieľom je vychovávať spotrebiteľov k ekologickému správaniu a potláčať využívanie produktov škodlivých pre životné prostredie: “Toto bude revolúcia. Musíme uplatňovať spravodlivú ekologickú cenu,” vyhlásil v rozhovore pre denník Le Parisien.

REKLAMA

REKLAMA