Francúzsko chce presadiť digitálnu daň

Francúzsko chce počas nadchádzajúceho summitu presadzovať daň pre digitálne firmy. Mala by mať formu minimálneho odvodu vypočítaného na spoločnom základe vo všetkých členských krajinách EÚ.

Len dva týždne pred Európskou radou, ktorá sa bude venovať inováciám a digitálnej ekonomike francúzske ministerstvo financií zorganizovalo konferenciu o zdaňovaní internetových firiem.

Ako informuje francúzsky EurActiv, zúčastnil sa na nej komisár pre dane Algridas Šemeta a tiež francúzska ministerka pre digitálnu politiku Fleur Pellerinová a francúzsky minister financií Pierre Moscovici.

Paríž chce otázku zdaňovania presadzovať na medzinárodnej úrovni a odštartoval kampaň, ktorou chce ostatné členské štáty presvedčiť o potrebe spoločného prístupu na európskej úrovni.

Moscovici už pokročil aj na úrovni G20, kde minulé leto prijali plán zameraný na zdaňovanie digitálnych firiem.

„Diagnóza je teraz veľmi dobre známa. Mnohé z týchto digitálnych spoločností ako Facebook, Amazon či Google používajú sofistikované postupy daňovej optimalizácie, ktoré sú často legálne,“ uviedol Pierre Collin, spoluautor parlamentnej správy o digitálnom zdaňovaní.

Ako ďalej dodal oveľa znepokojujúcejšia je verejná mienka a poukázal na verejný hnev, ktorý vo Veľkej Británii vyvolali správy o tom, že sa globálna sieť kaviarní Starbucks vyhýbala daňovým povinnostiam.

To potvrdil aj Mike Williams, riaditeľ pre medzinárodný obchod britského ministerstva financií. „Je dôležité, aby firmy platili spravodlivý podiel dane krajinám, ktorých infraštruktúru využívajú,“ konštatoval.

Pierre–Alain Muet, ktorý sa podieľal na správe o daňovej optimalizácii poukázal, že otázka presahuje rámec digitálnych firiem. „Fakt, že daňové bremeno nesú malé a stredné podniky, pretože veľké neplatia dane, vytvára nerovnosť, ktorá je v rozpore s ľudskými a občianskymi právami,“ zdôraznil.

Z jeho pohľadu Európa sa ťažko hýbe dopredu v daňových otázkach, pretože pravidlo jednomyseľnosti v tejto oblasti sťažuje dosiahnutie akejkoľvek dohody. A pritom nespútaná daňová konkurencia kazí vzťahy medzi krajinami EÚ.

Napríklad Google má pobočky v krajinách s nízkou korporátnou daňou ako je Írsko, kde nie sú také prísne predpisy. Rovnako ako Holandsko sa Írsko stalo, tzv. „tunelovým štátom“, ktorý umožňuje prevody medzi národnými dcérskymi spoločnosťami tej istej firmy.

Z pohľadu Paríža by riešením bolo vytvorenie spoločného daňového základu, ktorý by blokoval konkurenciu medzi krajinami. Túto myšlienku, chce Francúzsko predstaviť počas rokovania Európskej rady koncom októbra. Podľa francúzskeho ministerstva financií ide len o otázku politickej vôle.

Komisár Šemeta uznal, že ide o jednu z najdôležitejších oblastí medzinárodného zdaňovania a dodal, že súčasné daňové systémy boli navrhnuté ešte pred počítačovou érou.

„Musíme zaistiť, že daňový systém nebude mať vplyv na rast a je dostatočne efektívny,“ konštatoval Šemeta. „Je dobré, že Francúzsko o tomto uvažuje, ale nechceme sa príliš ponáhľať so závermi. Potrebujeme čas na premyslenie,“ dodal.

Ďalšie kroky:

  • 23. – 24. október 2013Summit Európskej rady o inováciách a digitálnej ekonomike.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA