Ochrana spotrebiteľa sa naprieč Európou výrazne líši

Podľa Európskej komisie sa ale v ostatných rokoch dramaticky zvýšila dôvera spotrebiteľov v elektronický obchod.

Podmienky pre spotrebiteľov sú vo všeobecnosti lepšie v severných a západných krajinách EÚ, uvádza najnovšia správe Európskej komisie.

Hoci majú spotrebitelia v súčasnosti podľa štúdie menej dôvodov na sťažnosti, takmer jedna tretina spotrebiteľov v prieskume tvrdí, že sa rozhodla sťažnosť nepodať, pretože sa domnievali, že išlo o príliš malé sumy (34,6 percent) alebo že by vybavovanie trvalo príliš dlho (32,5 percent).

Komisárka Jourová: Fico nemá dosť údajov o práci Komisie v otázke dvojakej kvality potravín

Hodnotiaca tabuľka sa venuje aj online predaju. Za posledných desať rokov sa podiel Európanov, ktorí nakupujú cez internet, takmer zdvojnásobil (z 29,7 percent v roku 2007 na 55 percent v roku 2017).

Slovensko v tabuľke spokojnosti klesá

Rozdiely v ochrane spotrebiteľa možno vidieť najmä medzi východnou a západnou časťou Európy. Podľa štúdie Komisie si Slovenská republika v indexe spotrebiteľských podmienok dokonca pohoršila, a to na rozdiel od všetkých krajín V4.

Index spotrebiteľských podmienok naprieč EÚ. Zdroj: EK

Európska komisia sa prednedávnom venovala najmä oblasti reklamácií s nízkou hodnotou sporu. V polovici júla priniesla novelu smernice, ktorá v súčasnosti umožňuje spotrebiteľom využívať výhody zrýchleného postupu vybavovania sťažností cez internet pre nároky do výšky 5 000 EUR.

Komisia navyše pripravila aj online platformu na mimosúdne urovnania sporov. Tá ponúka jednoduchý prístup cez internet k subjektom alternatívneho riešenia sporov v prípade elektronických transakcií.

Rovnako v súčasnosti pracuje na návrhu aktualizácie pravidiel na ochranu spotrebiteľa, ktoré majú podobné problémy riešiť. Cieľom je zabezpečiť, aby každý európsky spotrebiteľ poznal svoje práva a aby tieto práva boli správne presadzované v celej EÚ.

Online obchod stále prežíva boom

Čoraz viac spotrebiteľov v EÚ nakupuje cez internet a ich dôvera v elektronický obchod sa zvýšila, najmä pokiaľ ide o internetové obchody z iných krajín EÚ.

„Mojou prioritou je zvyšovať dôveru ľudí a maloobchodníkov v jednotný digitálny trh. Spotrebitelia v súčasnosti internetovým nákupom dôverujú viac,“ vysvetľuje eurokomisárka pre spotrebiteľskú rovnosť, Věra Jourová.

Komisárka pripomína, že práve Únia zabezpečuje rýchly postup, „napríklad v prípade, že nastanú problémy, získať svoje peniaze späť, a to aj pri nákupe z inej krajiny.

Podľa prieskumu totiž spotrebitelia ešte stále čelia prekážkam, najmä v prípade, že sa snažia nakupovať od internetových predajcov so sídlom v inej krajine EÚ. Napríklad 13 percent respondentov uviedlo, že ich platba bola zamietnutá a 10 percent opýtaných sa stretlo so zamietnutím doručenia tovaru do ich krajiny.

V informačnom sektore na Slovensku pracuje najmenej žien v Európe

Podpora moloobchodov v online svete

Jourová uviedla, že Komisia chce teraz motivovať viac podnikov, „aby tento rastúci dopyt dokázali uspokojiť“.

Iba štyria z desiatich opýtaných, ktorí v súčasnosti predávajú tovar online, uviedli, že v budúcom roku zvažujú predaj na domácom trhu aj cez hranice. Z predaja online do iných krajín majú aj naďalej obavy, a to z dôvodu zvýšeného rizika podvodu, rozdielov vo vnútroštátnych daňových predpisov alebo pravidlách vnútroštátneho zmluvného práva a rozdielov v pravidlách na ochranu spotrebiteľa.

Komisia preto predložila návrh týkajúci sa moderných digitálnych zmluvných pravidiel na ich zosúladenie pre online predaj tovaru, ktorého cieľom je uľahčiť prístup k digitálnemu obsahu a online predaju v rámci EÚ.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA