Autá majú stále privysoké emisie

Výrobcovia áut sa pripravujú na veľkú medzinárodnú prehliadku vo Frankfurte. No environmentálna organizácia Doprava a životné prostredie zverejnila údaje, podľa ktorých priemysel za rok takmer vôbec nepokročil v znižovaní emisií u nových modelov.

Vodikovy pohon
vodíkový pohon

Krátka správa

Výrobcovia áut predvedú svoje najnovšie modely na medzinárodnej motoristickej šou vo Frankfurte, ktorá začína 12. septembra. Predstavia celý rad „zelených“ modelov, ako je Volkswagen !BlueMotion“, BMW „Efficient Dynamics“, „ECOnetic“ od Fordu, či „eco2“ od Renault.

Mimovládnu environmentálnu organizáciu Doprava a životné prostredie (T&N) však nepresvedčili. Tvrdí, že ak chceme zmenu trendu v emisiách skleníkových plynov, výrobcovia áut musia zmeniť celú výrobu, predvedenie jedného či dvoch „ukážkových zelených modelov“ nestačí.

„Nestačí mať jedno či dve autá… Potrebujeme znižovanie emisií v celom sektore“, vraví hovorca T&E Dudley Curtis.

Podľa štúdie zverejnenej skupinou 5. septembra znížili európski výrobcovia áut – ktorí v minulom roku dodali 81% z áut predaných na trhu EÚ – emisie skleníkových plynov len o 0,2%, čo je „najhorší zaznamenaný výsledok“.

Analýza sa zakladá na údajoch o predaji zbieraných Komisiou pri monitorovaní dobrovoľného záväzku automobilového priemyslu znížiť emisie do 2008/9 na priemerne 140g/km.

V roku 2006 však mali všetky nové autá predané v EÚ priemerné emisie 160g/km. T&E preto zdôrazňuje, že dobrovoľný záväzok bude takmer určite nesplnený. Automobilky prijali dobrovoľný záväzok pred niekoľkými rokmi, keď hrozilo, že Únia prijme legislatívu obmedzujúcu maximálne možné emisie o nových predávaných áut.

Teraz sa však téma opäť vracia. Vo februári predstavila Komisia plán schválenia záväznej legislatívy: „Dobrovoľné záväzky nemali očividne ani cenu papiera, na ktorom boli napísané, a preto viac ako kedykoľvek predtým potrebujeme reguláciu. EÚ musí trvať na právne záväznom cieli 120g/km do roku 2012 a zabezpečiť, aby bola prijatá séria dlhodobých cieľov smerujúca k dosiahnutiu úrovne 80g/km do roku 2020“, tvrdia environmentalisti.

Výrobcovia áut však argumentujú, že boli úspešní. Poukazujú na to, že od roku 1998 sa emisie znížili o 13%, a to napriek tomu, že verejné inštitúcie nezaviedli včas označovanie environmentálne vhodnejších áut, či daňové zvýhodnenia, ktoré by podporili dopyt spotrebiteľov, a napriek stále prísnejšej európskej legislatíve o bezpečnosti áut, ktorá podľa výrobcov vedie k potrebe stavať ťažšie autá, s vyššími emisiami.

REKLAMA

REKLAMA