Autovýrobcovia súhasia s limitmi na emisie, ale neskôr

Autovýrobcovia chcú, aby im Brusel umožnil dodatočné tri roky príprav na nové prísne limity na emisie oxidu uhličitého, ktoré by mali byť efektívnymi od roku 2012.

mestská doprava 2
Európske mestá musia riešiť problémy s dopravou. Zdroj: Keng, creativecommons.org

Krátka správa:

Združenie európskych výrobcov automobilov ACEA vyzvalo 15. mája 2007 Komisiu, aby umožnila autovýrobcom dostatočný čas na prípravy pred implementáciou legislatívy, ktorá ich prinúti znížiť emisie oxidu uhličitého z nových automobilov na priemernú úroveň 130 gramov na kilometer.

Komisia chce, aby boli tieto ciele splnené do roku 2012. No prezident ACEA Sergio Marchionne argumentuje, že to je priskoro vzhľadom na to, že právny rámec nebude pravdepodobne pripravený pred rokom 2009. Dovtedy, tvrdí Marchionne, opustia plány pre autá, určené pre trh v roku 2012, rysovacie dosky. „Tento sektor musí mať dostatočný čas na to, aby splnilo akékoľvek nové požiadavky a prvým možným dátumom je rok 2015,“ zdôraznil.

Dodal tiež, že plán Komisie presunúť takmer celé bremeno redukcie oxidu uhličitého na automobilový priemysel a zanedbanie iných prostriedkov zníženia emisií, ktoré by boli priaznivejšie pre tento sektor (lepší dopravný manažment, biopalivá a zdaňovanie) bude stáť Európanov tisícky pracovných miest.

Environmentalisti však obviňujú producentov automobilov z toho, že sa dovolávaním sa takéhoto integrovaného prístupu pokúšajú presunúť zodpovednosť a poukazujú na to, že sektor zlyhal pri znížení emisií oxidu uhličitého, ku ktorému sa zaviazal na dobrovoľnej báze.

Dobrovoľná dohoda, ktorá bola podpísaná s Komisiou v roku 1998, požaduje, aby výrobcovia automobilov v Európe znížili priemerné emisie oxidu uhličitého do roku 2008 na 140g/km. Zatiaľ je však skutočnosťou len úroveň 163 g/km. Komisia v súčasnosti chce znížiť celkovú úroveň emisií na 120 g/km do roku 2012, pričom výrobcovia automobilov nesú na svojich pleciach zodpovednosť za zníženie emisií až na úroveň 130 g/km prostredníctvom zlepšenia technológie spaľovania.

Parlament ešte len musí schváliť plán Komisie, ale podľa rôznych správ v tlači, by spravodajca pre tento návrh liberálny demokrat Chris Davies (Veľká Británia) mohol navrhnúť predĺženie časového rámca – možno do roku 2014, kedy sa majú stať účinnými nové pravidlá, týkajúce sa emisie iných polutantov z automobilov, známe ako Euro 6.

„Bude trvať roky, kým sa zmenia výrobné linky a technologický výskum. Nechceme vyhnať automobilový priemysel z Európy,“ povedal Davies údajne pre Financial Times.

REKLAMA

REKLAMA