Brusel: Podpora pre Airbus bola legálna

EK sa odvolala proti rozhodnutiu WTO z konca júna, o tom, že Airbus dostával od viacerých európskych štátov nelegálnu štátnu pomoc. EÚ sa zase u WTO sťažuje na protežovanie konkurenčného Boeingu zo strany vlády USA.

Brusel nesúhlasí s tým, že Airbus dostával nelegálnu verejnú podporu a odvolal sa proti rozhodnutiu Svetovej obchodnej organizácie (WTO). Európska komisia má k verdiktu závažné výhrady. Nepáči sa jej predovšetkým to, že WTO niektoré dotácie pre Airbus označila za „proexportné“, ktoré sú podľa pravidiel WTO zakázané, a že nadhodnotil výšku verejnej podpory.

„Tento spor je príliš dôležitý na to, aby ho mohli bez povšimnutia ovplyvňovať zjavné dezinterpretácie legislatívy“, povedal eurokomisár pre obchod Karel De Gucht.

Pre Airbus sa jedná o kľúčové rozhodnutie. Pokiaľ by totiž Európska komisia nechala lehotu na odvolanie uplynúť, musel by Airbus vrátiť minimálne tri miliardy eur, ktoré od roku 2004 čerpal z verejných prostriedkov (predovšetkým na vývoj veľkokapacitného lietadla A380). Nelegálna podpora by sa tak musela vrátiť do pokladníc členských štátov (Nemecka, Veľkej Británie, Španielska a Francúzska) behom nasledujúcich 90 dní.

Pomáhali sme, ale menej

Spor sa teda na pôde WTO bude ťahať ďalšie mesiace. Brusel nepripúšťa proexportnú povahu udelených dotácií a tiež sa ohradzuje proti výške verejnej podpory spočítanej expertmi WTO.

Tí našli 21 prípadov, kedy niektorý štát EÚ poskytol Airbusu pôžičku za výhodnejších podmienok ako bolo v tej dobe na trhu obvyklé, teda skrytú dotáciu. Brusel sa ale ohradzuje proti tomu, ako boli panelom WTO spočítané úrokové miery u porovnateľných pôžičiek a tvrdí, že čísla dodali Američania. Podľa Komisie vo väčšine prípadov vôbec nešlo o dotáciu a v tých ostávajúcich WTO jej veľkosť preceňuje.

Brusel ďalej nesúhlasí s tým, že by Airbus v Hamburgu, Toulouse alebo Brémach mohol využívať dotovanú infraštruktúru alebo že by profitoval z dotačných programov, na ktoré mal dosah len on a žiadna z iných firiem v Únii. Podľa Komisie sa okrem toho nezakladá na pravde ani obvinenie, že Airbus prevzal pozíciu svetovej jednotky vo výrobe lietadiel na úkor Boeingu práve vďaka veľkorysej verejnej podpore a tvrdí, že lietadla Airbusu sú vraj konkurencieschopné aj bez nej.

Nekonečná bitka alebo dohoda?

WTO v súčasnosti ale nerieši len údajné prehrešky Airbusu, ale tiež sťažnosť Európskej komisie na nelegálnu podporu pre americký Boeing.

Obe strany sporu mali dostať verdikt WTO na stôl už minulý piatok, ale nakoniec došlo k odloženiu termínu až na polovicu septembra. To vyvolalo odmietavé reakcie Airbusu, ktorého predstavitelia označili rozhodnutie WTO za „neférové“.

Spoločnosť Airbus dúfala, že pokiaľ WTO uzná nelegálnosť americkej verejnej podpory, zlepší to jeho pozíciu v druhom spore. Niektorí experti na obchodné právo sa domnievajú, že potom by sa Európskej komisii otvorila cesta k dohode s Boeingom a americkou vládou.

Iní sú však toho názoru, že dlhoročné spory popredných firiem leteckého priemyslu len tak neskončia.  Vývoj žiadneho dopravného lietadla sa zatiaľ neobišiel bez verejnej podpory. A nie sú žiadne signály, že by sa to do budúcnosti malo zmeniť.

Aj keď WTO musí v odvolacom procese týkajúcom sa prípustnosti pomoci rozhodnúť do 60 dní, v tak zložitom prípade jej bude posudzovanie trvať pravdepodobne dlhšie.

EurActiv/Reuters

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA