EÚ chce strop na emisie áut

Európska komisia by mala v stredu informovať o svojom pláne zaviesť povinné limity na emisie oxidu uhličitého, uvoľňovaného z áut. Ukončí sa tým dvojtýždňová diskusia, povedal pre EurActiv komisár pre životné prostredie Stavros Dimas.

Krátka správa:

Navrhované nové pravidlá, ktoré musí odsúhlasiť 27-členný zbor komisárov 7. februára 2007, by mali stanoviť na emisie oxidu uhličitého limit v povinnej úrovni 130g/km s efektom od roku 2012.

„Napredujeme s legislatívou a som si istý, že toto poskytne potrebnú inovačnú motiváciu, ktorá povedie Európu k produkcii čistejších áut,“ povedal komisár Dimas pre EurActiv.

Návrh prichádza potom, čo sa stalo zrejmým, že výrobcovia áut nedokážu splniť svoj dobrovoľný záväzok znížiť emisie z nových áut na 140 g/km do roka 2008/9. „Vyrátali sme, že autá prispejú k zníženiu emisií, ktoré prispeje k splneniu cieľov z Kjóta a dosiahneme to,“ povedal Dimas.

„Budúcnosť je pre čistejšie autá, preto poskytneme toto motivačné opatrenie európsky výrobcom automobilov.“

Nový návrh s limitom 130 g/km umožňuje viac emisií, než suma 120 g/km, ktorú chcel pôvodne Dimas. Zhoda na limite tak končí spor s komisárom Günterom Verheugenom (podnikanie a priemysel), ktorý obhajoval tvrdenie nemeckých výrobcov áut, že povinné kontroly emisií by poškodili hospodárstvo a viedlo k strate pracovných miest.

„Modality legislatívy budú stanovené neskôr,“ povedal Dimas a dodal, že návrh bude obsahovať „detailné posúdenie dopadov“ toho, čo budú tieto nové pravidlá znamenať pre pracovné miesta a priemysel.

„Existujú rôzne možnosti, ktoré sa môžu nasledovať,“ povedal Dimas, ktorý nástojil na tom, že „toto by malo byť urobené spôsobom, ktorý je pre autovýrobcov spravodlivý.“

„To, čo je dôležité, je to, že všetkých výrobcov áut v Európskej únii vníma ako rovným a spravodlivým spôsobom bez toho, aby vytvorili výhody či nevýhody v konkurencieschopnosti.“

Dimasov komentár má za cieľ ukľudniť obavy nemeckej kancelárky Angely Merkelovej z toho, že povinné kontroly by poškodili nemeckých producentov áut, ktorí vyrábajú väčšie autá, ktoré majú vyššiu spotrebu a emitujú väčšie objemy oxidu uhličitého.

Nové pravidlá pre emisie automobilov prichádzajú len jeden týždeň po podobných návrhoch v sektore, spracúvajúcom ropu. Nové štandardy, týkajúce sa kvality palív, ktoré boli zverejnené 31. januára, by mali do roku 2020 dosiahnuť 10%-né zníženie emisií oxidu uhličitého naprieč celým životným cyklom ropných produktov – od rafinácie cez dopravu a použitie.

EurActiv zverejní plné interview s komisárom Stavrosom Dimasom neskôr v priebehu tohto týždňa.

Europoslanec Milan Gaľa (EPP-ED) označil v rozhovore pre Rádio Viva návrh Komisie za výsledok politického tlaku ekológov. Podľa neho ho komisár Verheugen predstavil „bez dopadovej štúdie a zrejme aj bez vyhodnotenia politických dopadov“. Šance návrhu na úspech podľa europoslanca závisia aj od postoja automobiliek, pričom upozornil, že „napríklad francúzske a talianske firmy Fiat, Citroen, Renault sa pomaly blížia požadovaným 130 gramov CO2 na kilometer.“ Upozornil tiež, že ide o globálny problém, ktorý EÚ samostatne nevyrieši. Nakoľko môže regulácia viesť k zvýšeniu cien nových áut, môže byť v konečnom dôsledku nefunkčná: „A tu je otázka, či nebude spotrebiteľ reagovať tak, že radšej si kúpi ojazdené auto, ktoré bude lacnejšie a tým sa celý požadovaný efekt minie účinkom.“

REKLAMA

REKLAMA