EÚ chystá masívny €130-miliardový stimulačný balík

Všetkých 27 členských krajín EÚ bude musieť prispieť percentom HDP do celoeurópskeho stimulačného balíka pre ekonomiku, vrátane pôžičiek pre autovýrobcov. Mal by pomôcť odolať dôsledkom recesie a reštartovať ekonomiku.

barroso
José Manuel Barroso

Po tom, čo minulý týždeň eurozóna oficiálne vstúpila do recesie, diskusie o návrhu balíka opatrení na prekonanie krízy, ktoré Komisia predloží na summite 11. – 12. decembra, zintenzívneli. Michael Glos, nemecký minister hospodárstva v stredu (19. novembra) pri vystúpení v televízii povedal, že každý členský štát bude na balíku participovať percentom svojho HDP. „Celkovo je to okolo €130 miliárd,“ povedal Glos. Ide o sumu väčšiu ako ročný rozpočet únie, ktorý je okolo €110 miliárd. „Pre Nemecko to znamená 25 miliárd,“ povedal hovorca nemeckého ministerstva financií pre AFP.  

Detaily plánu, ktoré Komisia zverejní budúcu stredu (26. novembra), zatiaľ nie sú jasné. „Je príliš skoro špekulovať o sume alebo detailoch návrhov,“ povedal pre médiá hovorca Komisie Johannes Laitenberger. Zároveň dodal, že zatiaľ nedošlo k žiadnemu politickému rozhodnutiu. Konečné závery budú jasné až po decembrovom summite.

Počas príhovoru v Parlamente v stredu (19. novembra), predseda Komisie José Manuel Barroso povedal, že európsky ozdravovací plán musí byť aktuálny, cielený a dočasný. Zároveň zdôraznil, že plán musí zahŕňať aj kroky ako niektoré ekonomické sektory adaptovať na boj proti klimatickým zmenám. Jean-Pierre Jouyet, francúzsky štátny sekretár pre európske záležitosti povedal, že treba osloviť aj Európsku investičnú banku (EIB), aby sa podieľala na stimulačnom balíku.

Flexibilita rozpočtových pravidiel

K otázke fiškálnych záležitostí Jouyet vysvetlil, že akákoľvek flexibilita rozpočtu EÚ by sa mala použiť na zvrátenie ekonomického úpadku. Už teraz však kvôli multi-miliardovým núdzovým balíkom bankovému sektoru v Írsku, Nemecku a ďalších členských štátoch môže deficit ročného rozpočtu vyletieť nad 3 % HDP. „Musíme sa uistiť, že jednotlivé trhy dobre fungujú a flexibilita štátnej pomoci môže byť využitá naplno, takže členské štáty budú môcť podporiť problémové sektory,“ dodal Jouyet.

Pôžičky automobilkám

Francúzsky štátny sekretár osobitne spomenul automobilový sektor ako priemysel, ktorý bude čerpať z európskeho stimulačného plánu. „Cielené a dočasné opatrenie na podporu európskych producentov môže byť užitočné pri zvyšovaní ich technologického a ekologického výkonu,“ vysvetlil.
Vyhlásenia prišli po tom, čo lídri „dvadsaťsedmičky“ podporili minulomesačný francúzsky návrh na podporu eutomobilového priemyslu, ktorý odporučil Komisii, aby do konca roka vytvorila plán na podporu všetkých priemyselných odvetví (EurActiv 17/10/08).

Günter Verheugen, komisár pre priemysel a podnikanie, spomenul aj možnosť daňových motivácii  pre nízkoemisné autá, čo by podporilo výskum a rozvoj v tejto oblasti. „Nechcete dať daňové stimuly ľuďom kupujúcim staré autá, chcete zvýšiť dopyt po ekologických automobiloch,“ povedal Verheugen v Parlamente. Zároveň dodal, že na podobné pôžičky je najlepšia Európska investičná banka. Výrobu a vývoj „zelených“ áut ešte minulý mesiac podporil aj Barroso, ktorý tvrdí, že to je cesta ako si európsky automobilový priemysel môže udržať svoju konkurencieschopnosť na svetovom trhu. Európski výrobcovia zatiaľ čakujú na nízkoúrokovú pôžičku vo výške €40 miliárd, ktorý im pomôže začať ponúkať energeticky úsporné technológie, ktoré sú zatiaľ príliš drahé na to, aby  bol o ne záujem.

Ďalšie kroky:

•    26 Nov. 2008: Komisia by mala prezentovať stimulačný plán pre ekonomiku, vrátane pôžičky automobilovému sektoru.

•    11-12 Dec. 2008: Summit EÚ, kde sa bude rozhodovať o miere a detailoch navrhnutého balíka.

REKLAMA

REKLAMA