EÚ pomáhala Airbusu nezákonne

Skupina sudcov Svetovej obchodnej organizácie (WTO) rozhodla, že exportné subvencie, ktoré Európska únia poskytuje výrobcovi lietadiel Airbus sú nezákonné a EÚ ich preto musí pozastaviť, lebo tým poškodzuje konkurenčnú spoločnosť, americký Boeing.

Panel WTO dospel k záveru, že Airbusu sa podarilo vytvoriť sériu dopravných lietadiel určených na prepravu cestujúcich len vďaka subvenciám zo strany EÚ a jej členských štátov Veľkej Británie, Francúzska, Nemecka a Španielska. Bez nich by bol Airbus úplne inou a oveľa slabšou spoločnosťou, dodáva WTO.

Rozhodnutie je pre európsku spoločnosť ranou, ale neznamená koniec bitky- a to najväčšej a najdrahšej na svete- s jej americkým rivalom Boeingom kvôli subvenciám. Tie len v nasledujúcich dvadsiatich rokoch dosiahnu hodnotu tri bilióny dolárov.

„Tieto subvencie vo veľkom poškodili Spojené štáty, vrátane toho, že Boeing kvôli nim stratil tržby a podiel na trhu. Dnešné rozhodnutie pomáha vybalansovať konkurenčné hracie pole s Airbusom,“ uviedol v prehlásení americký minister obchodu Ron Kirk.

„Prezident Obama a ja sme rozhodnutí presadzovať naše obchodné dohody, a ak to bude nevyhnutné, využívať proces urovnávania sporov, ktorý je konzistentný s globálnym obchodovacím systémom založeným na pravidlách WTO.“

WTO panel ďalej uviedol, že podpora Airbusu zo strany Veľkej Británie, Nemecka a Španielska pri výrobe jeho 525- sedadlového modelu A380, najväčšieho lietadla na prepravu osôb na svete, len navršuje celkovú sumu nelegálnych exportných subvencií. Francúzsku pôžičku však panel od týchto obvinení očistil. Airbus aj Francúzsko, kde je sídlo spoločnosti, povedali, že samotný systém financovania založený na vládnych pôžičkách, ktoré Airbus splatí keď predá lietadlá, nebol porušený.

Nápravu je teraz podľa WTO potrebné vykonať do 90 dní. V prípade odvolania sa zo strany EÚ by však mohlo trvať mesiace aj roky, kým sa tak skutočne stane. Európska komisia rozsiahlemu, tisíc stranovému rozhodnutiu povedala, že čoskoro vyjadrí, či sa proti nemu skutočne odvolá, a zároveň opakovane vyzvala k vyjednávaniam. Airbus zasa podčiarkol, že mu rozhodnutie nekladie žiadnu povinnosť v blízkej dobe vrátiť nelegálne poskytnuté prostriedky a dodal, že existujú dôvody na to, aby sa spoločnosť proti rozhodnutiu odvolala. Na tento krok má teraz tridsať dní.

Americký Boeing odhaduje výšku nelegálnej podpory na štyri miliardy eur.

Rozhodnutie sa ale netýka plánovaného modelu Airbus A350. Boeing však varoval, že jeho znenie európskym vládam zabráni, aby poskytovali spoločnosti podobné pôžičky na výstavbu tohto lietadla. Airbus to ale poprel a povedal, že bude tlačiť na rokovania o poskytnutí pôžičiek.

Tankerový spor

Konečné rozhodnutie v týchto prípadoch by mohlo pomôcť preformovať trh v oblasti civilných lietadiel, kde majú spoločnosti Airbus a Boeing dokopy evidované objednávky na svoje výrobky v hodnote takmer jedného bilióna dolárov.

Viac aktuálne by to však mohlo rozdúchať spor v Spojených štátoch okolo jedného z najväčších obchodov v oblasti obrany v histórii. Do 9. júla tohto roku majú totiž Boeing a EADS, materská spoločnosť Airbusu, predostrieť ponuky na obstarávanie vo veci dodávky nových tankerov pre americké vzdušné sily v hodnote takmer 50 miliárd dolárov. Jej základom sú transformované civilné lietadlá.

Ponuka EADS sa pritom zakladá na Airbus 330, ktoré je podľa rozhodnutia jedným z nezákonne podporených lietadiel, čoho sa už Boeing chytil. Ešte sa však len uvidí, do akej miery vezme jeho námietky na vedomie americké ministerstvo obrany.

Dňa 16. júla sa zároveň očakáva prvá utajená správa o odvetnom podaní sťažnosti proti Spojeným štátom zo strany EÚ za to, že nelegálne poskytovali subvencie Boeingu.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA