Európa má obavy z francúzskeho plánu na podporu automobiliek

Plán prezidenta Nicolasa Sarkozyho, ktorý chce francúzskym automobilkám poskytnúť pomoc vo výške 6,5 miliárd, vyvolal vlnu nevôle medzi členskými krajinami. České predsedníctvo sa touto otázkou chce zaoberať na mimoriadnom summite. Európska komisia vyhlásila, že návrh dôkladne preskúma.

Autíčko miniatúra
Zdroj: http://www.flickr.com/photos/baldheretic/2568907255/

Pozadie:

Francúzsky plán na podporu automobiliek zverejnil prezident Nicolas Sarkozy v pondelok (9. februára). České predsedníctvo okamžite zareagovalo zvolaním neformálneho európskeho summitu, ktorý bude koncom februára. Hlavnými témami diskusie bude ekonomická kríza a hrozba protekcionizmu, ktorá sa šíri úniou.

Otázky:

Francúzske opatrenia, ktoré zverejnili v pondelok (9. februára) zahŕňajú pôžičku vo výške troch miliárd eur pre dve automobilky – PSA Peugeot-Citroën a Renault – a ďalšiu v hodnote 500 miliónov eur pre Renault Trucks, ktoré vlastní švédske AB Volvo.

„Nie je to dar. Nie je to dotácia. Je to pôžička, ktorú sme ponúkli so 6-percentným úrokom,“ povedal Sarkozy. Francúzsky prezident dodal, že „Renault a PSA sa zaviazali […], že počas trvania úveru nezavrú žiadne pracoviská“. Toto opatrenie však európski lídri považujú za protekcionistické.

Predseda Európskej rady Mirek Topolánek označil Sarkozyho plán za neuveriteľný a zvolal mimoriadny summit EÚ, ktorý sa má zaoberať „protekcionistickými krokmi a výrokmi“ niektorých predstaviteľov EÚ. Topolánek dodal, že francúzsky plán by mohol mať neblahý vplyv na ratifikáciu Lisabonskej zmluvy v Čechách. „Ak niekto chcel vážne ohroziť ratifikáciu Lisabonskej zmluvy, nemohol si vybrať aj lepší prostriedok a dobu,“ vyhlásil.

Predseda Euroskupiny Jean-Claude Juncker, ktorý je zároveň premiérom a ministrom financií Luxemburska, trvá na lepšej koordinácii hodpodárskych aktivít štátov v boji s globálnou hospodárskou krízou. „Som trošku znepokojený tým, ako si jeden členský štát za druhým pripravuje svoje vlastné plány a programy.“
Komisia sa nechala počuť, že plán podrobne preskúma. „Komisia bude musieť veľmi podrobne preskúmať detaily podpory, aby sa presvedčila o tom, či vyhovujú pravidlám o štátnej pomoci a o jednotnom trhu,“ povedal hovorca EK Jonathan Todd.

Nemecká kancelárka Angela Merkelová sa však protekcionizmu neobáva a spolu so Sarkozym v spoločnom liste Topolánkovi a Komisii píše, že hlavnou prioritou by malo byť obnovenie dôvery. „Prostriedky pre dosiahnutie cieľov sa môžu v jednotlivých štátoch líšiť. No pravidlá a zásady musia byť schválené spoločne, aby bolo zaručené riadne fungovanie spoločného trhu a aby sa zabránilo negatívnym odozvám vo vnútri EÚ,“ píše sa v liste.

Reakcie Švédska

Švédsky premiér Fredrik Reinfeldt, ktorého krajina prevezme predsedníctvo 1. júla 2009, včera (9. februára) v Bruseli vyhlásil, že je „veľmi znepokojený“ rozmáhajúcim sa protekcionizmom v Európe. Reinfeldt v prítomnosti predsedu Komisie Josého Manuela Barrosa povedal na adresu Francúzska, že „pokiaľ sa budú všetci usilovať o ochranu svojich vlastných národných ekonomík, Európu to ochudobní a bude ešte viac zaostávať v súčasnej hospodárskej kríze“.

Švédsko patrí medzi krajinami európskej „dvadsaťsedmičky“ k rozhodným oponentom protekcionizmu a dlhodobo sa stavia proti častým kritickým výrokom prezidenta Sarkozyho na adresu európskych predstaviteľov podporujúcich voľný trh.

Už pred rokom, keď sa ešte neprejavovali najhoršie účinky hodpodárskej krízy, švédska ministerka obchodu Ewa Björlingová vyhlásila, že nárast protekcionistických výrokov niektorých európskych predstaviteľov je desivý. Minulý mesiac Björlingová zopakovala že protekcionizmus je „to posledné, čo svetová ekonomika potrebuje“.

Švédske predsedníctvo

Okrem riešenia hospodárskej krízy švédsky predseda vlády otvorene hovoril aj o ďalších prioritách blížiaceho sa švédskeho predsedníctva. Reinfeldt pripustil, že Švédsko prevezme ťažkosti EÚ v „zvláštnej“ dobe. „(Predsedníctvo) príde vtedy, kedy dôjde k obmene (Európskeho) Parlamentu v dôsledku júnových volieb, zmení sa Komisia a taktiež bude možno Zmluva z Nice nahradená Lisabonskou zmluvou,“ vyhlásil.

Reinfeldt pripustil, že otázka klimatických zmien bude „témou číslo jedna“ švédskeho predsedníctva. Dúfa, že na konferencii v Kodani dospejú k dohode. Taktiež poodhalil detaily tzv. „Štokholmského programu“, ktorý sa zaoberá migráciou a medzinárodným zločinom a tiež tzv. „Stratégie pre Baltské more“, ktorá tvorí základ plánu na „zlepšenie fungovania Únie za pomoci štátov ležiacich na pobreží Baltiku“.

Švédsky predseda vlády sa však počas rozhovoru s novinármi vyhol otázke vstupu Švédska do eurozóny. Predseda Komisie Barroso sa ohľadom prijatia eura vo Švédsku vyjadroval dosť zmätočne. Na jednej strane tvrdil, že „všetci členovia EÚ sú si rovní, bez ohľadu na to, či sú v eurozóne alebo nie“. Na druhej strane prehlasoval, že zdieľanie bremena ekonomickej krízy skrz spoločný trh a menu je veľkým triumfom Európy. „Európa nás chráni,“ vyhlásil.

Pozície:

Český premiér Mirek Topolánek dnes (10. februára)  na adresu protekcionizmu počas online chatu povedal, že „ak sa veľké krajiny začnú správať protekcionisticky, zopakujú scenár tridsiatych rokov. Odporúčam lídrom týchto štátov, aby sa letmo pozreli do svojich kníh dejepisu“. Zároveň upozornil, že „ak sa členské štáty vyberú individuálnou a protekcionistickou cestou a budú naďalej porušovať pravidlá Paktu stability a rastu, hrozí, že potopia celý projekt“.

Proti opatreniam, ktoré chce Sarkozy zaviesť v automobilovom priemysle ostro vystúpil aj slovenský premiér Róbert Fico. „Ak sa takto začne správať napríklad Francúzsko, tak my potom pošleme zo Slovenska domov Gaz de France. Nám sa hodia tie peniaze, ktoré dnes Gaz de France dostáva ako akcionár v SPP. Potom Areva nedostane žiadnu zákazku. Ak sa bude uchádzať niekedy o výstavbu jadrových elektrární na Slovensku, povieme – je nám ľúto, protekcionizmus, choďte si hľadať zákazky doma, vo Francúzsku, keď ste prijali také rozhodnutia, aké ste prijali," upozornil po pondelkovom (9. februára) rokovaní vlády.

Minister financií SR Ján Počiatek:

REKLAMA

REKLAMA