Európske automobilky naberajú nový dych

Predaj áut vo Francúzsku, Španielsku a Nemecku v októbri stúpol vzhľadom na nárast dopytu po malých rodinných autách. Naznačuje to opatrné oživenie vyvolané krehkou hospodárskou obnovou v eurozóne.

Priamy podiel výroby dopravných prostriedkov na pridanej hodnote v krajinách EÚ predstavuje podľa týždenného prehľadu UniCredit bank v priemere 1,7 %. Pokiaľ ide o pridanú hodnotu priemyselnej výrobe, na tej sa výrobcovia priamo podieľajú 11,3 %.

„Automobilový priemysel je však charakteristický veľkým počtom dodávateľov aj v iných odvetviach priemyslu, nezanedbateľný je aj jeho dopyt po službách. Reálny význam automobilového priemyslu pre ekonomiku, vrátane širokého dodávateľského reťazca, je tak výrazne vyšší,“ píše sa v prehľade.

Sektor už niekoľko rokov zásadne ovplyvňuje kríza. Autovýrobcovia v prvom polroku 2013 zaznamenali najnižší polročný úhrnný predaj za uplynulých 20 rokov. Podpísala sa pod to rekordná nezamestnanosť a vládne úsporné opatrenia v eurozóne.

Októbrové údaje však naznačujú, že sa sektor spamätáva. Registrácia nových áut v Nemecku medziročne stúpla o 2,3 % na 265 441 áut. V prípade Francúzska o 2,6 % na 166 515 registrovaných nových áut a v Španielsku s podporou vládnych stimulov až o 34,3 % na 60 301 áut.

Podľa aktuálnych podnikateľských prieskumov továrenská výroba v krajinách eurozóny v októbri zrýchlila a priblížila sa k 26-mesačnému augustovému maximu. Zdravý rast v Nemecku, najväčšej európskej ekonomike, v druhom štvrťroku pomohol vytiahnuť región z jeho najdlhšej recesie.

V Nemecku malé rodinné autá predstavovali 26,9 % nových registrácií. Zo všetkých áut, ktoré v krajine minulý mesiac predali, 62 % zaregistrovali firmy.

Francúzsko zaznamenalo rast predaja automobilov dva mesiace v rade. Podľa francúzskych autovýrobcov sa sektor odráža od dna a trh sa zrýchľuje.

Pod vzpruhu odvetvia v Španielsku sa podpísalo najmä šrotovné. Tí, ktorí sa vzdali svojho ojazdeného automobilu dostali 2000 eur, pričom polovicu hradila vláda a druhú výrobcovia.

(EurActiv/Reuters)

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA