Európski podnikatelia mieria do Číny

Európski podnikanie sa snažia o získanie čo najväčšieho podielu v štvrtej najväčšej ekonomike sveta – v Číne.

Krátka správa

Francúzsky prezident Jacques Chirac priviedol počas svojej oficiálnej návštevy (25.-28. október) do Číny zástupcov francúzskej podnikateľskej elity. Cieľom bolo zabezpečiť viacero dôležitých obchodných kontraktov, ktoré by znížili obchodný deficit EÚ s Čínou a zvýšili európsku prítomnosť na jej trhu v tvrdom konkurenčnom boji s americkými firmami.

Európsky výrobca civilných lietadiel Airbus, jediný dôležitý konkurent americkej firmy Boeing, podpísal počas Chiracovej návštevy kontrakt na výrobu 170 lietadiel pre Peking. S čínskymi úradmi tiež podpísal dohodu o vybudovaní jeho prvej výrobnej linky mimo Európu, v Tiandžine vo východnej Číne. Prezident spoločnosti Airbus Louis Gallois verí, že stavba lietadiel v Číne pomôže presvedčiť čínske úrady, aby ich v budúcnosti naďalej kupovali. Airbus však musí na čínskom trhu stále doháňať Boeing, ktorý kontroluje jeho 60%.

Chirac navštívil Čínu v čase, keď na ňu rastie tlak, aby uľahčila prístup európskych tovarov a služieb na svoj trh. V dokumente prijatom 24. októbra EÚ Čínu varovala, že ak svoj trh viac neohrozí, jej dovoz na európskom trhu bude čeliť ďalším bariéram.

Pripomienkou, že EÚ môže myslieť svoje hrozby vážne, je aj vyšetrovanie ciel uvalených Čínou na náhradné diely áut, ktoré WTO spustila na popud Únie, USA a Kanady.

Európski výrobcovia áut ako PSA Peugeot Citroen, Volkswagen, DaimlerChrysler a Renault vyrábajú takmer štvrtinu svojich áut v Číne, no sťažujú sa, že politika Pekingu voči náhradným dielom (ktorý berie časti automobilu ako celé autá v prípade, že majú 60% a viac z celkovej hodnoty auta, a teda na nich uplatňuje clo 25% a nie 10%) obmedzuje výrobcov áut a dodávateľov náhradných súčiastok na rýchlo rastúcom čínskom automobilovom trhu.

O rozšírenie obchodných kontaktov s Čínou sa snaží aj Slovensko. Zástupcovia slovenských podnikov boli súčasťou viacerých delegácií slovenských predstaviteľov do Číny, zahraničný obchod sa však pre nás nevyvíja priaznivo. V roku 2005 dosiahlo saldo až -984,9 milióna dolárov, v 3. štvrťroku 2006 je zatiaľ -278,8 milióna dolárov.

Diskutujte na tému Predstavuje Čína hrozbu pre ekonomiku EÚ?

REKLAMA

REKLAMA