Európsky rival Google?

Podľa oznámenia nemeckej mediálnej korporácie Bertelsmann je spoločnosť blízko k podpisu zmluvy o tom, že sa stane partnerom európskeho vyhľadávacieho projektu Quaero. To ihneď viedlo k špekuláciám a diskusii o úlohe Quaera v nadchádzajúcej „vojne vyhľadávačov“.

internet
internet

 

Pozadie:

Bertelsmann by sa mohol už 20. januára 2006 stať prostredníctvom svojej pobočky Empolis, a pripojiť sa k lídrovi konzorcia, ktorým je Thomson. Ďalšími lídrami sú France Télécom, Deutsche Telekom a skupina Bertin Technologies. Jean-Louis Beffa, predseda sklenárskej a keramickej skupiny Saint-Gobain, je vedúcou silou za francúzskou Agentúrou pre priemyselné inovácie, ktorá sľúbila získať financie vo výške 150 miliónov eur a Heinrich von Pierere, niekdajší hlavný výkonný pracovník Siemensu, ktorý je teraz predsedom dozornej rady spoločnosti, koodinuje fundraising v Nemecku.

Medzi rastúcimi členmi konzorcia sú tiež CNRS (Francúzska národná rada pre vedecký výskum), RWTH Aachen a Univerzita v Karlsruhe InterACT Centre, ktoré vyvíjajú technológie na spracovanie reči a jazyka pre Quaero. Členmi sú tiež INA a Studio Hamburg. Quaero bude založený na technológii vyhľadávača Exalead a ďalší člen konzorcia – INRIA (Francúzsky národný inštitút pre výskum v počítačovej vede a kontrolu) skúma technológiu na indexovanie obsahu obrázkov, videosúborov a zvukových súborov bez záložiek, spoliehajúcich sa na metadáta.

Otázky:

Mnohí experti si myslia, že multimediálne vyhľadávače, ktoré zjednodušujú nájdenie obsahu online, sú jednou z najväčších podnikateľských možností na internete. Navyše sú vnímané ako držitelia kľúčových pozícií v budúcom vývoji internetu, ktorý preberie mnohé funkcie, dnes vykonávané televíziou. Ako technológie konvergujú, mediálne spoločnosti ako Bertelsmann a Time Warner, výrobcovia softwaru ako Microsoft a online spoločnosti ako Google a AOL všetky čakajú na to, aby si zabezpečili svoj podiel na tomto novom trhu.

Firma Bertelsmann, ktorá je jednou z dvoch spoločností, zdieľajúcich najväčší podiel mediálneho trhu v Nemecku, sa tiež stala jednou z popredných hudbu produkujúcich spoločností na svete, odkedy sa jej pobočka BMG zlúčila s hudobnou pobočkou Sony a sformovali Sony BMG Music Entertainment. Spoločnosť je v priamej konkurencii s TimeWarner, ktorá práve podpísala zmluvu za 1 miliardu USD s Google, podľa ktorej vyhľadávač kúpil 5% online služieb AOL. Navyše obe spoločnosti uzvareli strategickú alianciu. Ako iní veľkí hráči na trhu, AOL získava menšie spoločnosti, špecializujúce sa vo vyhľadávaní multimédií, medzi nimi boli nedávno napr. Truveo a v roku 2003 Singingfish, ktorá bola predtým vo vlastníctve firmy lídra projektu Quaero – Thomson. Google práva spustil Google video store, ktorým realizuje marketing, týkajúci sa videí a obrazových záznamov na internete.

Medzitým útočí Goole na domináciu Microsoftu v desktopovom prostredí spustením Google Pack, súboru programov, ktoré spájajú software, vyrobeného samotným Google a nahrádzajúceho Internet Explorer formy Microsoft a program MediaPlayer. Microsoft naopak vylúčil Google z ponuky vyhľadávačov, dostupných na ľahkú inštaláciu do novej verzie Internet Exploreru, ktorý bude dodávaný s novým operačným systémom Windows Vista.

Rozhodnutie Bertelsmannu pridať sa ku konzorciu za Quaerom naznačuje, že európsky vyhľadávač sa stane súčasťou týchto globálnych bojov „vyhľadávačov“, v ktorom ten, ktorý poskytuje najvyššiu hodnotu používateľom, zvíťazí. Aby sa týmto vyhľadávačom stal Quaero, bude sa musieť postarať skôr o globálne než o regionálne publikum, čo kladie otáznik za poňatie „európskeho“ vyhľadávača, ktorý by mal stáť proti Google a Yahoo.

Pozície:

Francúzsky prezident Jacques Chirac nazval Quaero jednou zo svojich politických priorít na rok 2006 a povedal: „(Quaero bude) skutočne prvým multimediálnym vyhľadávačom, ktorý prijme globálnu výzvu, predstavovanú americkými obrami Google a Yahoo. MY spustíme európsky vyhľadávač – Quaero. Dnes sa rysuje nová geografia poznatkov a kultúry. Zajtra tá, ktorá nebude dostupná online, riskuje to, že bude pre svet neviditeľná.“

Alex Waibel, riaditeľ InterACT Centre na nemeckej univerzite v Karlsruhe, povedal: „To, čo je za tým, je politicky pravdepodobne nepohodlný pocit toho, že existuje prístup k poznatkom a informáciám, filtrovaným alebo poskytovaným vyhľadávačom, ktorý je zo zahraničia. … Tiež tu je však želanie urobiť vyhľadávanie istým spôsobom omnoho bohatším, obzvlášť to, ktoré zahŕňa multimédiá a mnohojazyčné informácie.

Ďalšie kroky:

Líder konzorcia Thomson 12. 1. 2006 zatvoril ranú experimentálnu verziu website Quaera pre verejnosť a uvalil „embargo na informácie“ o vyhľadávači „až do oficiálnejšieho tlačového podujatia“, ktorá sa, podľa tlačových správ, bude konať ešte pred koncom januára 2006.

REKLAMA

REKLAMA