Experti vítajú rozhodnutie ECB nezvýšiť úrokovú sadzbu

"Závan čerstvého vzduchu", "Rozumný krok"! Takto hodnotia kľúčoví aktéri rozhodnutie Európskej centrálnej banky zachovať úrokovú sadzbu na úrovni 4%.

Trichet
Jean-Claude Trichet, prezident ECB. Zdroj: ECB

Krátka správa:

Európska centrálna banka sa rozhodla zvoliť vyčkávaciu taktiku a zatiaľ sa nedotýkať základnej úrokovej sadzby. Zostáva tak zachovaná na úrovni 4%. Nenaplnili sa očakávania, že vyhliadky pomerne vysokého tohtoročného ekonomického rastu v EÚ vo výške 2,9 % privedú ECB k zvýšeniu základnej sadzby na 4,25%. Jean-Claude Trichet to zdôvodnil tým, že reálny rast môže byť napokon nižší ako predpovede, najmä v dôsledku americkej hypotekárnej krízy. “Znovuzhodnotenie rizika na finančných trhoch môže znamenať väčší vplyv na súčasnú situáciu”, dodal.

Rozhodnutie privítali politici aj analytici. Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy vyhlásil, že “ak sa téma dá na stôl a riešime ju, veci sa môžu pohnúť dopredu”. Pozitívne vyhlásenie prišlo aj od Asociácie nemeckých bánk. Ocenila zdržanlivý postoj ECB a zdôraznila, že prioritou dňa by malo byť upokojenie tlakov na finančných trhoch. Európska únia malých a stredných podnikateľov hovorí o “závane čerstvého vzduchu”, keďže zvyšovanie úrokových sadzieb v tejto situácii by podkopalo pozitívne výsledky eurozóny”.

Podľa analytika ING Jána Tótha zvolila ECB “vyčkávaciu taktiku”, čo sa dalo očakávať. Rast v eurozóne je skôr vyšší, čo by si “možno vyžadovalo zvýšenie základnej úrokovej sadzby”. Dodáva však, že krok ECB je logický, pretože na trhoch prevláda neistota a nie je zatiaľ známe, ktoré banky a fondy budú krízou postihnuté. Nepredpokladá však vážne zhoršenie situácie.

Podobne vidí situáciu aj analytik Slovenskej poisťovne Michal Mušák. Očakáva, že ECB ešte zvýši sadzbu, ale maximálne na úroveň 4,25%, čo sa môže udiať do konca roka.

Vplyv na slovenský finančný trh by mal byť minimálny.  Ján Tóth  očakáva iba možnosť  nižšieho dopytu zahraničných investorov po najluxusnejších realitách, najmä v Bratislave.

REKLAMA

REKLAMA