Komisia: Nemecký obchodný prebytok ohrozuje eurozónu

Rekordný prebytok zhorší vzťah Nemecka s USA aj s ostatnými štátmi EÚ, varuje ekonóm.

Nemecké hospodárstvo zaznamenalo rekordný prebytok svojej obchodnej bilancie. Podľa Európskej komisie tým ohrozuje eurozónu.

Komisia (opäť) varuje

„Vysoký a trvalý“ prebytok bilancie zahraničného obchodu Nemecka spôsobuje hospodárske nerovnováhy a „má negatívny vplyv na výkon ekonomiky eurozóny,“ varovala dnes hovorkyňa Komisie.

Nemecký export dosiahol vlani nový rekord, keď jeho objem bol vo výške 1,21 bilióna eur. Hodnota dovozu predstavovala 954,6 miliardy eur, uviedol spolkový štatistický úrad.

Znamená to, že Nemecko dosiahlo obchodný prebytok v hodnote takmer 260 miliárd eur.

Európska exekutíva už koncom minulého roka požadovala od Nemecka, aby použila svoj prebytok na zvýšenie investícií. Zrýchlilo by to podľa nej rast nemeckej ekonomiky, čo by pomohlo oživeniu v celej eurozóne.

Konflikt s USA

Obchodnú politiku Nemecka nedávno kritizoval aj nový zástupca americkej vlády zodpovedný za obchod Peter Navaro. Nemecko dokonca obvinil z manipulácie hodnoty eura na úkor USA.

„Rekordný prebytok Nemecka prilieva olej do ohňa konfliktu s USA aj vo vnútri Európskej únie,“ upozornil riaditeľ ekonomického inštitútu DIW Marcel Fratzscher.

Nemecký minister financií Wolfgang Schäuble v nedávnom rozhovore pre EurActiv zdôraznil, že menová politika eurozóny nie je v kompetencii Nemecka ale Európskej centrálnej banky (ECB) Kurz eura je však aj podľa neho príliš nízky pre konkurencieschopnosť nemeckého hospodárstva.

„Keď Mario Draghi, ako hlava ECB, začal s touto expanzívnou menovou politikou, varoval som ho, že to bude mať za následok vyšší exportný prebytok Nemecka,“ povedal Schäuble.

Nemecko predbehlo Čínu

Nemecko dosiahlo minulý rok aj rekordný prebytok na bežnom účte, ktorý odráža bilanciu toku tovaru, služieb a investícii. Jeho hodnota je 266 miliárd eur, čo je najviac na svete.

Druhá Čína zaznamenala prebytok bežného účtu v hodnote približne 200 miliárd eur.

 

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA