Kritika francúzskej environmentálnej politiky

Pierre Radanne, niekdajší šéf francúzskej Agentúry pre životné prostredie a energiu (ADEME) ostro kritizoval nedostatočnú kooperáciu kľúčových ministerstiev v oblasti politiky boja proti zmene podnebia.

 

Pozadie:

Na verejnom vypočutí v dolnej komore francúzskeho parlamentu Radanne naplno využil svoju slobodu prejavu na to, aby povedal, že politika francúzskej vlády proti zmene podnebia je podkopávaná ťažkým odporom zo strany ministerstva financií a dopravy.

Prepis verejného vypočutia, ku ktorému došlo koncom roka 2005, boli zverejnený 12. apríla ako súčasť „informačnej správy“ parlamentu, týkajúcej sa globálneho otepľovania.

Odhalenie Radannovej kritiky prichádza v čase, keď má Francúzsko zaslať svoj ďalší plán na kvóty oxidu uhličitého na schválenie EÚ.

Otázky:

Správa ide do detailov, týkajúcich sa francúzskej politiky proti zmene podnebia a volá po „nevyhnutnej revízii“ schémy EÚ na obchodovanie s emisiami tak, aby zahrnula aj iné plyny ako oxid uhličitý a harmonizovala prax členských štátov „za účelom minimalizácie narušenia konkurencie“.

Na svojom verejnom vypočutí Radanne poslancom povedal, že „kľúčové ministerstvá jasne odmietajú spolupracovať“ s ministerstvom životného prostredia na „Pláne pre podnebie“, ktorý bol prijatý v roku 2004. Povedal, že pôvodná verzia plánu, vydaná už v roku 2000, obsahovala aspekt daňovej politiky, napr. zdaňovanie palív, ktoré neboli nikdy v praxi realizované.

Odvtedy, povedal Radanne, ministerstvo financií „jasne odmieta daňové rozhodnutia v spojení s plánmi proti zmene podnebia“, a to podľa princípu, keď by opatrenie „nemali dopadať na rozpočet, pokiaľ ide o výdavky“.

„Na samom vrchole je jasné nepriateľstvo, odvážim sa povedať, ministerstva dopravy,“ pokračoval Radanne. „Nemali by sme zabúdať na to, že 70% francúzskych emisií (skleníkových plynov) – z budov a dopravy – spadá do kompetencie tohto ministerstva.“

Radanne tiež kritizoval „úplnú absenciu opatrení v poli dopravy, či je to zdaňovanie kerosínu, podpora kolektívnej mestskej doprave a presun cestnej dopravy na železničnú alebo vodnú alebo obmedzenie výkonu vozidiel.“

„Pretože sa nachádzame v ropnej kríze, nevidíme žiadnu odpoveď zo strany štátu. …Či vo veci ropy alebo všeobecne energie, musíme sa angažovať v opätovnom regulovaní sektora, ku ktorému musí dôjsť pokiaľ možno na európskej úrovni a nie v národnom rámci,“ požadoval.

Ďalšie kroky:

  • 30. jún 2006: uplynie konečný termín pre členské štáty EÚ na zaslanie Národných alokačných plánov s kvótami na emisiu oxidu uhličitého.

REKLAMA

REKLAMA