Najsilnejšie vianočné tržby majú v Luxembursku, najslabšie v Chorvátsku

Pri porovnaní predvianočného obdobia so štandardným mesiacom najväčší nárast tržieb v rokoch 2008 – 2012 zaznamenali obchodníci v Luxembursku a to o viac ako dve tretiny. Slovensko podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka patrí medzi krajiny s miernejším prírastkom.

Luxemburskí obchodníci počas decembra v rokoch 2008 – 2012 zaznamenali v priemere najväčší nárast tržieb. V porovnaní so štandardným mesiacom až o viac ako dve tretiny. V ostatných krajinách EÚ je nárast vianočných tržieb miernejší, maximálne o jednu tretinu.

Po Luxembursku najvýraznejšie posilnenie tržieb evidujú krajiny južnej Európy – Taliansko, Portugalsko Cyprus. Podobne sa darí aj obchodníkom vo Veľkej Británii, Maďarsku a Českej republike.

Slovensko patrí medzi krajiny s miernejším nárastom tržieb počas vianočného obdobia, keď tržby v poslednom mesiaci roka oproti štandardnému mesiacu v priemere v rokoch 2008-2012 rástli len približne o pätinu,“ konštatuje analytik Ľubomír Koršňák.

Podobne sú na tom aj obchodníci v Nemecku, Rumunsku či Poľsku. Najmenší nárast predvianočných tržieb evidujú v Chorvátsku, Estónsku, Bulharsku, Lotyšsku, na Malte a v Holandsku.

Táto sila Vianoc sa však vo väčšine krajín EÚ postupne znižuje. Tento trend po roku 2008 ešte zvýraznila kríza a klesajúca spotreba. Domácnosti totiž šetrili najmä na výdavkoch, ktoré neboli nevyhnutné pre pokrytie základných životných potrieb, kde patria aj vianočné výdavky.

V porovnaní s predkrízovým obdobím 2003 – 2007 vianočné tržby boli výraznejšie len v krajinách Beneluxu. Viac-menej nezmenené ostali ešte v Bulharsku, Dánsku, Slovinsku a Českej republike. Vo všetkých ostatných krajinách EÚ sa nárast decembrových (vianočných) tržieb v porovnaní s obdobím spred krízy zmiernil, najvýraznejšie na Malte a v Rumunsku.

Vianočný decembrový výkyv tržieb sa podobne ako vo väčšine krajín EÚ zmiernil aj na Slovensku. Najslabšie Vianoce z pohľadu tržieb krajina zaznamenala vlani, keď sa tržby v decembri oproti štandardnému mesiacu zvýšili len o 17 %.

Podpísalo sa pod to jesenné spomalenie ekonomického rastu, ktoré bolo zvýrazňované prevažne negatívnymi správami prichádzajúcimi z ekonomík najvýznamnejších obchodných partnerov Slovenska. Spotrebiteľská dôvera sa tak pred Vianocami výrazne zhoršila a opäť sa priblížila k historickým minimám. Slovenské domácnosti sa správali opatrne a výraznejšie šetrili.

Tento rok je situácia slovenskej ekonomiky opačná. Vykazuje prvé známky oživenia a z ostatných európskych ekonomík prichádzajú viac-menej pozitívne správy. To ovplyvnilo aj spotrebiteľskú dôveru slovenských domácností, ktorá sa v posledných mesiacoch dokonca zlepšila nad dlhodobý priemer.

„Tohtoročné Vianoce by už teda slovenské domácnosti predsa len mohli opatrne povoliť uzdu na svojich vianočných výdavkoch a na vianočné darčeky utratiť viac ako v extrémne slabom roku 2012. Vo vianočnom míňaní by ich mohla podporiť aj chýbajúca inflácia, ktorá podporuje rast reálnych miezd. Na druhej strane, nezamestnanosť stále ukotvená na vysokých úrovniach bude brániť výraznejšiemu rastu „vianočnej“ spotreby, najmä v niektorých regiónoch – sila Vianoc sa preto tak skoro k úrovniam spred pár rokov nevráti,“ vysvetlil analytik UniCredit Bank.

Na Slovensku pred Vianocami najviac rastú tržby obchodníkom s výpočtovou technikou a s tovarom pre kultúru a rekreáciu (knihy, hračky, športové potreby atď.) – o viac ako polovicu v porovnaní so štandardným mesiacom. Popularita takýchto darčekov sa v posledných rokoch ešte viac zvýšila. Decembrové vianočné tržby v týchto dvoch segmentoch sa z roka na rok čoraz viac zvýrazňujú. Počas Vianoc však nerastú len výdavky na darčeky, približne o 20 % viac ako počas roka Slováci minú aj na potraviny.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA