Najväčšie európske spoločnosti „lobujú potichu“

Päťdesiat najnovších spoločností EÚ sa naďalej pri lobingu skrýva za obchodné skupiny, a to aj napriek nedávnym snahám Európskej komisie o zlepšenie transparentnosti rozhodovacieho procesu EÚ.

Dvadsať z päťdesiatich najväčších európskych spoločností sa stále nezapísalo do dobrovoľného registra, ktorý zaviedla Komisia v roku 2008, uvádza mimovládna organizácia Priatelia Zeme Európa (FoEE)

Podľa organizácie ide o jasný dôkaz, že sa lobingovému registru „nedarí napĺňať svoj cieľ poskytovať spoľahlivé a transparentné informácie o lobingových aktivitách v Európskej únii“.

Štúdia Priateľov Zeme- nazvaná Lobing v Bruseli: Koľko minulo 50 najväčších spoločností v EÚ“- naznačuje, že veľké spoločnosti často uprednostňujú využívanie obchodných skupín a združení na lobovanie v ich mene, pretože tie im poskytujú väčšiu diskrétnosť.

Väčšina Európanov si len málokedy spája lobing priemyselných združení s konkrétnou spoločnosťou, čo zľahčuje ich snahu „skrývať sa za konzultačné služby a profesionálne organizácie,“ uvádza sa v správe.

Napríklad letmý pohľad na internetovú stránku CompTIA, ktorá zastupuje svetový IT priemysel, neposkytuje žiadne detaily o členoch jej združenia. Na otázku EurActiv-u povedal zástupca bruselskej pobočky združenia Hugo Lueders, že takéto informácie sú „obchodným tajomstvom“, ktorého zverejnenie si členovia CompTIA neželajú.

Organizácia navyše zistila, že „veľké nadnárodné spoločnosti ako Shell, BP, ArcelorMittal, EADS a Peugeot priznávajú výrazne nižšie financie na lobing ako mnohé mimovládne organizácie.

Na porovnanie, podľa správy vyčlenil holandský ropný gigant Shell v roku 2008 na lobing v EÚ približne 450 tisíc eur, čo predstavuje jednu desaťtisícinu jeho ročného obratu, podobne ako BP, či ExxonMobil. V automobilovom priemysle vyčlenila piata najväčšia automobilka na svete Volkswagen na lobing takmer 250 tisíc eur, čo je rovnaká suma, akú priznal taliansky Fiat- 32. najväčšia automobilka sveta.

Mimovládne skupiny ako Priatelia vidieka, Euroskupina pre zvieratá priznali, že na lobing vynakladajú viac ako milión eur. To podľa správy znamená, že by mali vynakladať tri krát viac prostriedkov ako energetické giganty Enel, Arcelor Mittal, dvakrát viac ako zbrojárenská spoločnosť EADS, či napríklad desať krát viac ako francúzsky výrobca áut Peugeot.

Spoločnosti lobujú „v tme“

Nevedomosť občanov o tom, čo sa deje, umožňuje spoločnostiam „vyhnúť sa prezradeniu svojho lobovania“ a „ponecháva ich aktivity v temnote“, tvrdí správa. Obviňuje pritom Európsku komisiu z toho, že vytvorila register, ktorý je dobrovoľný a má malé požiadavky na odhaľovanie aktivít jednotlivých spoločností.

V Spojených štátoch, na rozdiel od EÚ, sú spoločnosti povinné zo zákona deklarovať svoje lobingové aktivity každý rok na štvrťročnej báze. Informácie pritom identifikujú lobistov a ich klientov, témy, za ktoré lobujú, a presné informácie o financiách.

V Európe, naopak, sa podľa zistení autorky správy Natacha Congotti z FoEE, mnohé spoločnosti „s veľmi silným zastúpením“ v Bruseli doteraz nezapísali do registra- vrátane Vodafone, Deutsche Bank, Nestlé Či E.ON. Navyše, „väčšina údajov uvádzaných spoločnosťami nie je realistická.

Mnohí zástupcovia veľkých firiem, ktoré sa rozhodli sa neregistrovať, sú ale držiteľmi preukazov do Európskeho parlamentu, čo „jasne dokazuje, že sa zapájajú do lobovania“, uvádza organizácia. Medzi týmito spoločnosťami figurujú podľa správy Nokia, Deutsche Bank, E.ON, RWE, ThyssenKrupp AG, Nestlé, BMW, či Banco Santander SA.

Komisia odmieta podozrenie z bojkotu

Michael Mann, hovorca eurokomisára pre medziinštitucionálne vzťahy a administratívne záležitosti Maroša Šefčoviča pre EurActiv povedal, že spoločnosti „rozhodne nevedú žiadnu kampaň za bojkotovanie“ registra.

„Každá organizácia sa rozhoduje sama za seba. Domnievame sa, že podpísanie sa je dobrým signálom toho, že organizácia je pripravená na transparentnosť,“ povedal Mann a zdôraznil, že už približne 2700 orgánov a spoločností sa podpísalo.

Priatelia Zeme Európy tlačia na to, aby register stal sa čo najskôr povinným a aby bol spoločný pre Komisiu a Parlament. „Ak to Komisia myslí vážne so zaistením transparentnosti lobovania, mala by spraviť register povinným,“ povedala Cingotti.

Rozhovory medzi oboma inštitúciami sú pozastavené už od minuloročných júnových volieb. Eurokomisár Šefčovič však prisľúbil, že obnoví rokovania.

Na otázku, či Komisia zmení register na povinný, Mann odpovedal: „Nie, neplánuje sa nič také. Myslím, že náš systém funguje dobre na súčasnej báze,“ dodal.

Komisia tiež spochybnila porovnávanie medzi EÚ a Spojenými štátmi. „Nie je možné priamo porovnávať Brusel s Washingtonom, keďže obsah a povaha lobingu sú úplne odlišné,“ povedal Mann.

Postoje

„Nie sme zaregistrovaní a ani nemáme záujem o to spraviť tak, pokiaľ to ostane na báze dobrovoľnosti,“ povedal Hugo Lueders z bruselskej pobočky CompTIA reprezentujúcej svetové IT spoločnosti.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA