Reforma má zachrániť Airbus

Materská spoločnosť európskeho výrobcu lietadiel Airbus, EADS (Európska letecká obranná a vesmírna spoločnosť) sa zbaví zložitej dvojitej štruktúry riadenia, ktorá mala vyvažovať francúzske a nemecké záujmy, no do vedenia firmy vniesla politické boje a spôsobila 5 miliárd eur výpadku v príjmoch.

Airbus
Zdroj: www.airbus.com / H. Goussé

Krátka správa

Francúz Louis Gallois, ktorý bol doteraz jedným z dvoch šéfov EADS, sa stane jedinou hlavou firmy. Jeho nemecký náprotivok odstupuje a stane sa výkonným riaditeľom výrobcu lietadiel, Airbus, ktorého v poslednej dobe sužujú veľké problémy.

Dohoda, oznámená 16. júla, má ukončiť sedem rokov potýčok, ktoré vznikali v štruktúre s dvoma vrchnými riaditeľmi, a ktoré sú označované za dôvod viacerých chýb v riadení spoločnosti, problémov vo výrobe a neplnenia termínov, ktoré začiatkom roku prinútili Airbus k prepusteniu 10 000 pracovníkov v Európe.

Enders, ktorý je piatou osobou na čele Airbusu za posledné dva roky, bude mať ťažkú úlohu. Musí presadiť tvrdý program znižovania nákladov, ktorý má do roku 2010 uvoľniť 5 miliárd eur potrebných na vývoj nového lietadla A350. Airbus sa musí snažiť obstáť v globálnej konkurencii s americkou firmou Boeing.

Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy a nemecká kancelárka Angela Merkel na stretnutí v Toulouse toto rozhodnutie privítali. „Je to veľký deň pre túto spoločnosť, veľký deň pre francúzsko-nemeckú os… Airbus a EADS musia byť riadené ako spoločnosti a nie ako medzinárodné organizácie“, povedal Sarkozy a zdôraznil, že zmeny nie sú víťazstvom pre akúkoľvek krajinu. „Francúzsko neporazilo Nemecko a Nemecko neporazilo Francúzsko. Zvíťazil EADS.“

„Je dôležité, aby bola firma riadená podľa firemných a nie politických princípov“, zdôraznila Angela Merkel v dávnejšom interview pre denník Handelsblatt.

Hoci niektorí pozorovatelia a analytici tvrdia, že dohoda zjednoduší rozhodovanie a obnoví dôveru investorov, iní sú skeptickí.. Neveria, že sa jej podarí zastaviť politické zasahovanie do firemných záležitostí.

Analytici Citigroup vyhlásili: „Pokiaľ nebude vyriešená problematická štruktúra akcionárov, v mnohých otázkach EADS očakávame pokračovanie patu.“

Súhlasia s tým aj odbory. Jean Francois Knepper, stojaci na čele Európskych pracovných rád Airbusu, povedal: „Nemyslím, že to čokoľvek zmení… Aktéri boli popresúvaní, no boj o moc a vplyv bude pokračovať.“

Majetková štruktúra EADS bude naďalej odrážať citlivú rovnováhu medzi záujmami Francúzska a Neemcka. Hlavní aktéri – francúzska vláda vlastniaca 15% akcií, francúzsky mediálny a letecký konglomerát Lagardère so 7,5% a nemecký automobilový výrobca DaimlerChrysler s 22,5% majú veto v každej dôležitej otázke.

Francúzski a nemeckí predstavitelia tiež oznámili, že budú vytvorené pracovné skupiny, ktoré revidujú sedem rokov starú dohodu spoločníkov o rozdelení podielov.

REKLAMA

REKLAMA