Silnejší čínsky juan má pomôcť USA a Európe

Ministri financií krajín G7 tvrdia, že by Čína mala umožniť rýchlejší rast svojej meny, aby pomohla Európe a USA obnoviť konkurencieschopnosť a obmedziť obchodný deficit.

Krátka správa

Ministri financií G7 (Kanada, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Japonsko, Británia, USA) sa 19. októbra stretli vo Washingtone aby diskutovali o výmenných menových kurzoch a menovej politike. Práve v tom čase dosiahlo euro ďalšiu rekordnú hodnotu – 1,4310 voči doláru.

Posilňovanie eura voči doláru a juanu, ktorého vývoj je silno napojený na americký dolár, vyvoláva vo viacerých európskych krajinách obavy. Predražuje totiž ich export a poškodzuje ekonomický rast.

Ešte pred stretnutím žiadali európski lídri kroky na zastavenie poklesu hodnoty dolára. No hoci komuniké zo schôdzky G7 obsahuje výzvu na posilnenie juanu, nijak sa nezmieňuje o americkom doláre.

Podľa ministrov financií G7 rýchle zvýšenie hodnoty juanu pomôže znížiť konkurencieschopnosť čínskych výrobkov, zníži medzinárodno-obchodný prebytok krajiny a súčasne obmedzí, vďaka lacnejšiemu dovozu, inflačný tlak na ázijskú ekonomiku.

Hoci ministri konštatovali, že základy ich ekonomiky ostávajú silné, museli priznať, že vysoké ceny ropy a prekvapujúce problémy na globálnych finančných trhoch vyvolané hypotekárnou krízou v USA, povedú k spomaleniu globálneho rastu.

Dohodli sa, že preskúmajú príčiny finančnej krízy, a na ich základe navrhnú možné riešenia v oblasti riadenia rizík, valuácie komplexných finančných nástrojov a úlohy ratingových agentúr, ktoré boli kritizované za ich úlohu v kríze.

Komuniké G7 tiež žiada viac transparentnosti a otvorenosti fondov pre zahraničné investície, ktoré kontrolujú vlády krajín. V USA a EÚ panujú obavy, že môžu byť využívané viac pre politické, než ekonomické účely – napríklad pri získavaní kontroly nad firmami v strategických sektoroch.

„Vidíme potrebu identifikovania osvedčených postupov… v oblastiach ako inštitucionálna štruktúra, riadenie rizík, transparentnosť a zodpovednosť“, píše sa v komuniké.

REKLAMA

REKLAMA