Štrajk: Francúzi kvôli 2,5 roku práce, Nemci za platy

Francúzski a nemeckí železničiari štrajkujú. Francúzom sa nepozdáva reforma pravidiel odchodu do dôchodku zamýšľaná prezidentom Sarkozym. Nemeckým rušňovodičom sa naopak zdajú nízke ich príjmy.

Krátka správa

Francúzski železničiari pokračujú v štrajku. Dnes sa očakáva, že bude vypravených len asi 20% vlakov kategórie TGV. Pre porovnanie, včera ich bolo vypravených 14%. Pridali sa taktiež aj zamestnanci metra a prímestských vlakov. V prevádzke bude len 25% z celkového množstva regionálnych spojov. Francúzsky štrajk sa nedotkne len vlakov Thalys a Eurostar. Tieto linky spájajú Paríž s Londýnom, Bruselom a Kolínom.

Štrajkujúci vyjadrujú svoju nespokojnosť so zamýšľanými reformami prezidenta Nicolasa Sarkozyho. Ten navrhuje zmenu schém odchodu do dôchodku zamestnancov štátnych a bývalých štátnych spoločností. Podľa reformy by tak malo asi pol milióna štátnych zamestnancov platiť príspevky do sociálneho systému 40 rokov, po ktorých by im vznikol nárok na odchod do dôchodku. Je to o 2,5 roka viac práce, ako stanovuje súčasný systém. Sarkozy pred plénom Európskeho parlamentu v Štrasburgu 13. novembra 2007 vyhlásil, že na požiadavky štrajkujúcich nedá. Dodal, že ho „nič nezastaví pred [jeho] cieľom.“

Do štrajku vo Francúzsku sa zapojili zamestnanci železničných dráh SNCF, parížskej verejnej dopravy RATP, ale tiež zamestnanci energetických spoločností Electricité de France a Gaz de France.

V prípade Nemecka je nosnou témou štrajku výška platu. Malá odborová organizácia GDL združujúca vodičov lokomotív žiada od nemeckých železníc (Deutsche Bahn) postupné zvýšenie mzdy zo súčasných 1970 eur na 2500 eur mesačne. Samotný štrajk začal 14. novembra medzi rušňovodičmi v sekcii nákladnej dopravy. Očakáva sa, že do soboty sa pridajú aj vodiči lokomotív osobnej dopravy. GDL je síce malá organizácia, ale zato najsilnejšia vo východnej časti krajiny. V blízkej dobe sa plánuje pripojiť k dvom najväčším železničným odborom, ktoré sa stavajú proti plánom na privatizáciu štátnych železníc.

Frank Schmidt, regionálny predseda GDL v štáte Severné Porýnie – Vestfálsko, si od štrajku sľubuje viaceré konkrétne výsledky. Pozastavená nákladná doprava totiž už spôsobila prvé problémy hamburskému prístavu a spoločnostiam zaoberajúcim sa expresnými zásielkami.

Dieter Hundt, prezident Nemeckej federácie zamestnávateľov, si je vedomý, že štrajk zasiahne kľúčové sektory ekonomiky. Jürgen Thumann, ktorý predsedá asociácii nemeckých priemyselníkov, o štrajku povedal, že je „bez akejkoľvek zodpovednosti.“

REKLAMA

REKLAMA