Víťazstvo vo futbale zmierni recesiu

Španielskej ekonomike predpovedal tento rok MMF 0,4 % pokles. Eufória z víťazstva na svetovom futbalovom šampionáte by mohla naopak priniesť rast až o 0,7 %.

Výhra na svetovom šampionáte spôsobuje podľa ekonómov kolektívny euforický pocit u obyvateľstva každej krajiny, ktorej sa to pritrafí. V ekonomickom správaní sa to prejaví tak, že sa zvýši dôvera spotrebiteľov a teda sa aj zvýši míňanie domácností. Španielsku sa stalo majstrom sveta vôbec po prvýkrát.

Ekonómovia holandskej bankovej skupiny ABN sú presvedčení, že získanie pohára má pozitívny dopad na ekonomiku krajiny. Hospodársky rast medzi krajinami, ktoré sa stanú svetovými šampiónmi zväčša predčí štát, ktorý v danom roku prehrá finálový zápas.

Víťaz finálového zápasu v roku 2006 – Taliansko napríklad zaznamenalo dodatočný rast 0,7 percenta, zatiaľ čo neúspešný finalistovi (Francúzsku) poklesol hospodársky rast o 0,3 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Uvádza to v správe Soccernomics 2006.

Správa pripisuje väčšinu hospodárskeho rastu pre segmenty, ktoré sa priamo podieľajú na oslavách víťazstva, ktoré generujú zisk. Ide predovšetkým bary či supermarkety. Predaj suvenírov pripomínajúcich víťazstvo je ďalším príkladom.

Hoci makro-ekonomické dôsledky na finančných trhoch nie sú až také veľké, že by mohli premeniť recesiu na rast, nemali by však byť ani podceňované, zdôrazňuje správa.

Ekonómovia okrem toho veria, že víťazná krajina priťahuje pozornosť zahraničia, môže preto aj ľahšie nadviazať obchodné vzťahy s inými krajinami a prilákať nové investície.

Nie je teda vôbec vylúčené, že Španielska ekonomika namiesto predpovedanej kontrakcie o 0,4 % porastie.

S nezamestnanosťou na úrovni 20 % a hlbokými škrtmi v rozpočte, ktoré sa očakávajú, ekonómovia síce nepredpokladajú v hospodárstve žiadne väčšie skoky, pripomínajú ale, že víťazstvo by naozaj mohlo pomôcť odvrátiť celoročnú kontrakciu hospodárstva.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA