Každé tretie predané auto je elektrické. Ako sa Nórsko stalo lídrom?

Podpora elektromobilov je súčasťou našej klimatickej politiky, povedal pre portál EurActiv.sk nórsky minister životného prostredia Vidar Helgesen.

Nórsko si pre podporu elektromobilov zvolilo „agresívnu“ politiku, povedal pre portál EurActiv.sk Vidar Helgesen, nórsky minister pre klímu a životné prostredie. Výsledkom podľa Helgesena je, že „tento rok je každé novopredané auto elektrické.“

Ako sa severská krajina stala európskym lídrom v elektromobilite vysvetlil nórsky minister vo videopríhovore pre EurActiv Stakeholder Forum „Elektrické autá na Slovensku: Nájdu si cestu?“

Podľa ministra dosahuje tohtoročný trhový podiel elektromobilov okolo 30 percent. Vlani to bolo podľa štatistík mimovládky Transport & Environment 18,7 percenta, teda najviac v Európe. Trhový podiel elektromobilov na Slovensku je podľa rovnakej štúdie len 0,1 percenta.

Nórska méta pre rok 2025

„Naším cieľom je, aby sa do roku 2025 nepredávali žiadne autá so spaľovacími motormi,“ avizoval Helgesen vo videu.

„Pre dosiahnutie tohto cieľa máme konzistentnú politiku stimulov pre elektrické aj batériové vozidlá,“ vysvetlil.

Majitelia elektromobilov v Nórsku neplatia registračné poplatky a daň z pridanej hodnoty (DPH). Tešia sa tiež z bezplatného prístupu na verejné parkoviská a z povolenia jazdiť v autobusových pruhoch.

Slovenská podpora elektromobilov

Na Slovensku takéto výhody nemajú. DPH na elektromobily je v rovnakej výške ako na autá so spaľovacím motorom – 20 percent.

Výnimka platí len v prípade registračného poplatku. Na elektrické autá sa vzťahuje najnižšia sadzba – 33 eur.

V novembri ministerstvo hospodárstva a Zväz automobilového priemyslu spustili dotačnú schému pre zákazníkov. Nákup čisto elektrického vozidla je zadotovaný sumou 5 000 eur, hybridného 3 000 eur.

Nevýhodné spaľovacie motory

Svoju politiku však Nórsko nepostavilo len na zvýhodnení elektromobilov, ale aj na znevýhodnení spaľovacích motorov. Ich majitelia platia pomerne vysoké dane, pripomenul Helgesen.

Za nórskym úspechom stojí aj výstavba nabíjačiek.

„Budúci rok bude mať celá krajina celistvú sieť nabíjacích zariadení,“ povedal Helgesen do kamery v garážach nórskeho parlamentu „pri jednej z mnohých nabíjacích staníc v Nórsku“.

Príspevok ku klimatickej politike

Podporu elektromobility vníma Nórsko ako príspevok ku klimatickej politike. „Politika elektrifikácie vozového parku je najdôležitejšou politikou pre dosiahnutie klimatických cieľov v doprave,“ vysvetlil Helgesen.

„Doprava je sektor, v ktorom musíme emisie znížiť najviac,“ povedal nórsky minister. „Myslím, že je to prípad ďalších európskych krajín, pravdepodobne aj Slovenska.“

V najbližších rokoch chce Helgesen dosiahnuť vyšší podiel elektromobilov v ťažšej kategórii. Ešte v septembrovom rozhovore pre EurActiv.sk Helgesen vysvetlil, že „máme signály, že v roku 2023 budú elektrické automobily cenovo konkurencieschopné oproti klasickým spaľovacím.“

Elektrické autá na Slovensku: Nájdu si cestu? To bol názov EurActiv Stakeholder Forum, ktoré sa konalo 24. novembra 2016 v Bratislave. Podujatie bolo venované novej dotačnej schéme pre nákup elektromobilov aj výstavbe infraštruktúry. So slovenskými stakeholdermi diskutovali Helmut Morsi (Európska komisia), Andrea Farkašová (Ministerstvo hospodárstva SR), Pavol Prepiak (Zväz automobilového priemyslu SR), Radoslav Markuš (Západoslovenská energetika) a Peter Badík (Greenway/SEVA). Partnermi podujatia, ktoré sa konalo na okraj bratislavskej konferencie SmartCity360, boli Západoslovenská energetika a Greenway

ČÍTAJTE AJ .PDF ŠPECIÁL: ELEKTROMOBILY POD TATRAMI >>>

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA