Sliepka a vajce v elektromobilite: Infraštruktúru máme, kde sú autá? (+video)

Elektromobily prinesú radikálnu zmenu do viacerých sektorov. Podobne, ako rozvoj mobilov presiahol hranice telekomunikácií, zaznelo na EurActiv Stakeholder Forum.

„Infraštruktúru máme, kde sú autá?“ opýtal sa Helmut Morsi na podujatí EurActiv Stakeholder Forum v Bratislave.

„Vždy hovorím, že je to problém sliepky a vajec. Sliepky už máme. Kde sú vajcia?“ položil si otázku bruselský guru pre alternatívne palivá. Poradca na generálnom riaditeľstve Európskej komisie pre dopravu pricestoval do Bratislavy na podujatie „Elektrické autá na Slovensku: Nájdu si cestu?“, ktoré sa konalo 24. novembra.

Diskusia sa krútila okolo novej dotačnej schémy pre elektromobily, o ďalších krokoch pre jej podporu, ako aj o dopadoch na energetiku a automobilový priemysel.

Elektromobily chýbajú

Helmut Morsi predstavil nový projekt pre výstavbu ultrarýchlych nabíjacích staníc v Nemecku a Rakúsku, ktorý Komisia podporila.

Pripomenul, že Európska únia financuje budovanie infraštruktúry, v ktorej bude fungovať roaming (kompatibita áut a nabíjacích staníc), vzájomná prepojenosť nabíjačiek aj jednotné štandardy.

Na európskych cestách však podľa neho chýba viac elektromobilov. „Vy tu máte výrobný sektor. Vyrobte tie vajcia,“ vyzval slovenských účastníkov diskusie. „Ak budeme čakať, môžeme všetko nakupovať v Spojených štátoch a v Číne. Ale my chceme predávať. Musíme byť vpredu, nie dobiehať.“

Nová dotačná schéma

Andrea Farkašová zo slovenského ministerstva hospodárstva vyzdvihla novú dotačnú schému pre nákup elektrických a hybridných vozidiel.

„Veľké očakávania“ má aj Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR, ktorý schému pripravil spolu s ministerstvom.

„Dotačná schéma sa rodila ťažko, pretože sa roky debatovalo o tom, ako nájsť zdroje,“ prezradil Prepiak. „Bol by som veľmi nerád, keby sa nastúpená cesta po vyčerpaní tohto jednorazového projektu uzavrela.“

Ďalší krok: infraštruktúra

Prepiak sa zasadil za „schémy pre rozvoj infraštruktúry“.

Farkašová uistila, že rezort hospodárstva pripravuje aj ďalšie opatrenia, konkrétne jednotnú databázu a mapu plniacich staníc pre všetky alternatívne palivá.

Poslanec Karol Galek (SaS) vníma dotačnú schému skepticky, predstavuje si skôr iné formy podpory. „Prečo by sme mali ľudí nútiť, aby si kupovali elektromobily?“ opýtal sa Galek. „Čo keby sme urobili informačnú kampaň, budovali infraštruktúru, dali daňové úľavy, aby si sami povedali, že elektromobil sa oplatí.“

Prepojenie dopravy a energetiky

Podľa expertov je pre rozvoj elektromobility kľúčové prepojenie dopravnej a energetickej infraštruktúry.

„Potrebujete byť blízko elektrického uzlu, aby ste mali adekvátnu dodávku elektriny,“ vysvetlil Morsi z Komisie. „To ukazuje, že smerujeme k silnému prepojeniu dopravných a energetických sietí.“

Radoslav Markuš zo Západoslovenskej energetiky sa vyslovil za „inteligentné umiestňovanie nabíjacích staníc“ na dopravných uzloch, kde sa stretáva viac typov dopravných prostriedkov, na odpočívadlách aj na hlavných tepnách.

Nabíjanie naprieč hranicami

Podľa Markuša je dôležité bezproblémové prepojenie s okolitými krajinami tak, aby mohol užívateľ prejsť elektrickým autom až do Anglicka.

Morsi z Komisie ocenil, že dve slovenské firmy, ZSE a Greenway, sú zapojené do dvoch európskych projektov budovania infraštruktúry.

ZSE sa podieľa na projekte rýchlonabíjacích staníc na trase pretínajúcej päť krajín. Greenway pracuje na podobnom slovenskopoľskom projekte, ktorý zahŕňa aj skladovanie elektriny v batériách.

Elektromobily prekopú energetiku

Zakladateľ Greenway Peter Badík (na snímke vpravo) očakáva od elektromobility „radikálnu zmenu“, ktorá sa prejaví v energetike aj v automobilovom priemysle.

Pavol Prepiak, Peter Badík, elektromobilita

Ak sa naplnia odhady o siedmich miliónoch elektromobilov v Európe v roku 2020, vznikne podľa Badíka kapacita pre skladovanie elektriny vo výške 70 GW. Tá bude vďaka inteligentným sieťam „ukladať všetok prebytok zo solárnych a veterných elektrární.“

Elektromobily prirovnal k mobilným telefónom, ktorých vplyv napokon prekročil hranice telekomunikácií. „Najskôr sa myslelo, že mobilné telefóny budú ako pevná linka až na to, že s tým budete môcť chodiť. Ale kedy ste si naposledy pomysleli, že by ste si kúpili budík?“ opýtal sa Badík.

Dopad na automobilky

Nástup elektromobilov bude mať podľa neho výrazný dopad na automobilový sektor. Úplne sa zmení dodávateľská sieť. Podľa neho to dokazuje aj príklad Tesly, ktorá prišla do odvetvia ako prvý startup po 60 rokoch.

Pripomenul, že „Slovensko je automobilová veľmoc, máme tu pomaly štyri automobilky.“ „Elektromobilitu si nemôžeme dovoliť ignorovať,“ myslí si šéf Greenway.

Farkašová povedala, že ministerstvo hospodárstva pripravuje akčný plán pre rozvoj automobilového priemyslu. Ten sa má popasovať aj s témami nových technológií vrátane autonómnych áut.

Málo ambiciózny cieľ?

Zástupca automobiliek však na Slovensku neočakáva rýchly nástup elektromobilov. „V nasledujúcom päť- až desaťročnom období nevnímam elektromobilitu ako nosnú pre celú mobilitu. Stále bude existovať potreba klasických vozidiel, na Slovensku ich máme zhruba 2,7 milióna,“ uviedol Prepiak.

Juraj Mesík kritizoval slovenský cieľ 10-tisíc elektromobilov v roku 2020 „ako tragicky extrémne neambiciózny“.

„To je jedna sedmina toho, čo bude v roku 2020 v Európe. Predstavte si, že by ste predstúpili pred tento národ a povedali: Našou ambíciou je mať jednu sedminu vysokoškolsky vzdelaných ľudí oproti Európe,“ apeloval Mesík.

Príklad z Poľska

„Vy ste neuvedomujete, že tu je riziko deštrukcie slovenského automobilového priemyslu?“ opýtal sa Mesík.

Podobne to vidí aj Badík z Greenway. Spomenul Poľsko, ktorého vláda oznámila ambíciu milión elektromobilov do roku 2020. Potom sa konalo prvé stretnutie asociácie pre elektromobilitu.

„Politik stanovil ciele a plná miestnosť ľudí z biznisu so svojimi hlavami, šikovnosťou a kapitálom sa pustila do toho, ako to môže zrealizovať. Ak nie sú ciele ambiciózne, nie sú to žiadne ciele,“ dodal Badík.

Elektrické autá na Slovensku: Nájdu si cestu? To bol názov EurActiv Stakeholder Forum, ktoré sa konalo 24. novembra 2016 v Bratislave. Podujatie bolo venované novej dotačnej schéme pre nákup elektromobilov aj výstavbe infraštruktúry. So slovenskými stakeholdermi diskutovali Helmut Morsi (Európska komisia), Andrea Farkašová (Ministerstvo hospodárstva SR), Pavol Prepiak (Zväz automobilového priemyslu SR), Radoslav Markuš (Západoslovenská energetika) a Peter Badík (Greenway/SEVA). Partnermi podujatia, ktoré sa konalo na okraj bratislavskej konferencie SmartCity360, boli Západoslovenská energetika a Greenway. 

ČÍTAJTE AJ .PDF ŠPECIÁL: ELEKTROMOBILY POD TATRAMI >>>

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA