Agassi: Automobilový priemysel je najväčšou prekážkou pre elektromobily

Môže to znieť odvážne, dokonca fantasticky – koniec nákupu áut na benzín a naftu do konca roku 2020. Ale ak počúvate zakladateľa a predsedu izraelskej spoločnosti Better Place, Shaia Agassiho, máte chuť tomu uveriť.

Za posledné tri roky spoločnosť Better Place, ktorá dodáva kompletnú infraštruktúru, siete a služby pre elektromobily, investovala $700 mil. do výstavby sietí pre elektromobily v troch krajinách – Izraeli, Dánsku a Austrálii – a do niekoľkých pilotných projektov v iných mestách.

„Naša sieť kombinuje dva prvky, verejné nabíjacie body a stanice na výmenu batérií,“ uviedol zakladateľ firmy. „Nikto ešte nevyskúšal [vybudovať] celý systém, tak ako my. Niektorí konštruujú autá, alebo batérie, alebo nabíjacie stanice,“ dodal.

„Priemysel hovorí, že zmena nenastane“

Najväčšou prekážkou je podľa Agassiho skepticizmus, predovšetkým na strane automobilového priemyslu.

V rozhovore pre EurActiv uviedol, že často bojuje s mnohými rozličnými predstavami. „Najčastejšia z nich je, že zmena vôbec nenastane. A potom niekto príde a povie, že môžeme urobiť obrovskú zmenu v konštrukcii áut, v tom ako auto riadime a aká bude jeho tržná hodnota.“

Agassi pripustil, že na trhu existuje skepticizmus, „Kúpili sme od Renaultu 100.000 áut…Väčšina výrobcov hovorí, že nenájdeme 100.000 ľudí, ktorí si ich vezmú.“

Za najlepšiu ukážku toho, ako elektromobily môžu fungovať, považuje výsledky testovacej fázy v Tokiu. „V Tokiu máme taxíky, ktoré jazdia už 180 dní, non-stop, každý deň. Taxíky dokážu jazdiť pol roka, pričom niet auta, ktoré by malo horšie jazdné podmienky…Keď funguje taxík, čokoľvek dokáže fungovať.“

„Bude to fungovať s akýmkoľvek autom“

Firma Better Place sa dostala do stredu záujmu po tom, ako vo februári 2008 v spolupráci s francúzskym Renaultom predstavila prvé izraelské elektromobily. Spolupráca sa zameriava na vytvorenie podmienok pre úspešné zavedenie elektromobilov v Izraeli do roku 2011. Po celej krajine buduje sieť nabíjacích staníc.

Zakladateľ spoločnosti ale plánuje kooperovať aj s inými spoločnosťami okrem Renaultu. „Počas prvých rokov sme boli na sebe vzájomne závislí…ale bude to fungovať s akýmkoľvek autom od akéhokoľvek výrobcu…Vydávame licencie na autá zadarmo, takže si môžu postaviť podobné auto.“

Jeho spoločnosť má dve hlavné požiadavky: elektromobily budú schopné dostatočného dojazdu a pre potenciálnych klientov budú tieto autá atraktívne.

„Máme zvláštny nárok – celkové náklady celej infraštrukúry budú menšie ako cena spotreby benzínu za 1 týždeň v krajine.“

Agassi si je istý, že to v v prípade troch krajín, kde sa už projekt rozbieha, nebude problém.

Izrael spotrebuje denne benzín za $25 miliónov. Náklady celej našej siete sú $150 miliónov, čiže šesť dní. V Holandsku sa denne spotrebuje benzín za asi €60 miliónov. Naše náklady na holadnskú sieť je $60 miliónov, teda jeden deň.

Celé interview v anglickom jazyku nájdete na tejto linke.

Elektromobily na Slovensku a v Európe

30. októbra bola v Košiciach otvorená prvá verejná dobíjacia stanica pre vozidlá s elektrickým pohonom. Karel Hirman, poradca predsedníčky vlády SR pre energetiku, na diskusii bratislavského Euroatlantického centra 2.decembra označil tento krok za „historickú udalosť.“

Stanicu postavila Východoslovenská energetika, člen RWE Group. Do polovice budúceho roka si z nej vodiči môžu čerpať energiu zadarmo. Cieľom VSE je vybudovať sieť rovnakých zariadení po celom území Slovenska, tak aby majitelia elektromobilov mohli prejsť z Košíc do Bratislavy.

Na našom trhu budú elektromobily dostupné začiatkom roka 2011, výraznejší dopyt sa očakáva po roku 2015.

Minister hospodárstva, ktorý bol prítomný na otvorení stanice, uviedol, že jeho rezort plánuje postaviť 2. nabíjaciu stanicu pre elektromobily. Tiež si chce zapožičať testovacie autá a prípadne, podľa výsledkov, i postupne nahradiť celý vozový park.

Odhaduje sa, že v roku 2015 by elektromobily mohli tvoriť 20% všetkých áut v Európe. Náklady na jazdu sú asi 2€ na 100 km. Rozvoj elektromobility už zaznamenali veľké mestá v Rakúsku, Maďarsku, Nemecku, Chorvátsku i Turecku.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA