Dodávky skvapalneného zemného plynu z Chorvátska sú o krok bližšie k realite

Prístup k LNG z chorvátskeho terminálu môže mať od roku 2020 aj Slovensko.

O termináli pre skvapalnený zemný plyn (LNG) v Chorvátsku sa hovorí už 20 rokov. Minulý týždeň sa konečne začali prípravné práce pre jeho stavbu.

Keď bude v roku 2019 hotový, môže aj Slovensku otvoriť cestu k novým zdrojom zemného plynu. Projekt Croatia LNG je súčasťou severojužného plynového koridoru, a z tohto titulu ho spolufinancuje aj Európska únia.

Geologický prieskum dna

V stredu 16 augusta sa začal geologický prieskum morského dna pri ostrove Krk s cieľom identifikovať podmienky pre stavbu terminálu LNG. Na svojom webe to oznámila spoločnosť LNG Hrvatska, ktorá zariadenie pre dovoz plynu pripravuje.

Mapovanie a vŕtanie do dna sa uskutoční v zálive Sepen pri obci Omišalj a bude trvať približne mesiac.

Potom spoločnosť vypíše prvý tender na dizajn terminálu s ročnou kapacitou dodávok 2,5 miliardy kubických metrov plynu. Zariadenie je obmedzené kapacitou plynovodu, tá by sa mala po roku 2020 zdvojnásobiť.

Plávajúci namiesto pobrežného

Hoci geologický prieskum sa už v minulosti pri Krku realizoval, je potrebné ho zopakovať. Ako pre denník Novi List vysvetlil šéf spoločnosti LNG Hrvatska Goran Frančić, dôvodom je fakt, že sa zmenil koncept terminálu LNG.

Plynovod je ako katolícke manželstvo. Kupujte LNG

Kým v minulosti malo ísť o zariadenie umiestnené na pobreží, najnovšie to bude plávajúca jednotka pre skladovanie a regazifikáciu. A tá potrebuje dlhšie a silnejšie mólo ako terminál na pobreží.

Croatia LNG by mal byť pripravený prijať prvý plyn zo špeciálne upravených tankerov na začiatku roka 2020, uviedla spoločnosť v júni 2017 podľa portálu LNG World News.

LNG z Chorvátska u nás?

V júni tiež Chorvátsko informovalo, že s Maďarskom podpísalo memorandum o porozumení o novom plynovodnom prepojení medzi oboma krajinami.

Prepojenie by malo umožniť obojsmernú prepravu plynu. Realizovať sa bude v troch fázach, pričom na konci desaťročia by malo slúžiť aj na prepravu plynu z chorvátskeho terminálu LNG smerom na sever. V prípade záujmu sa tak Slovensko mohlo dostať k plynu z Chorvátska, a to vďaka existujúcemu prepojeniu s Maďarskom.

Chorvátsko spotrebuje len asi 3 BCM plynu ročne, dve tretiny samo vyťaží.

Severojužný koridor

Croatia LNG je ako projekt spoločného významu (PCI) súčasťou severojužného plynovodného koridoru, ktorý má vďaka európskemu financovaniu zabezpečiť budovanie trhu s plynom v strednej Európe a zníženie jej závislosti na dodávkach z Ruska.

Washington uisťuje strednú Európu: Ruské plynovody nám stále prekážajú

Na severnom konci koridoru sa nachádza pobrežný terminál LNG v poľskom Świnoujći s ročnou kapacitou 5 miliardy kubických metrov plynu. Plynovodné prepojenie medzi Poľskom a Slovenskom sa len stavia.

Úvahy o chorvátskom termináli sa objavili ešte v 90. rokoch. Odvtedy vznikol projekt Adria LNG, ten však nenašiel dosť investorov.

Financovanie z EÚ

Investorov ešte stále hľadá aj Croatia LNG. Termín pre konečné rozhodnutie o investícii si spoločnosť stanovila na budúci rok. Záujem podľa vlády prejavili španielsky Enagas, luxemburský Marguerite a litovská Klaipedos Nafta.

Spoločnosti sa tento rok podarilo získať podmienečné financovanie z Nástroja pre prepájanie Európy vo výške 102 miliónov eur. LNG Hrvatska sa však musela zaviazať, že plávajúci terminál si nebude prenajímať, ale ho kúpi.

Celkové odhadované náklady na terminál sú 363 miliónov eur. Náklady na stavbu pobrežného terminálu Adria LNG boli 600 miliónov eur, písala v roku 2012 agentúra Reuters.

Nový svetový trend

Práve rozdiel v cene oproti pobrežným terminálom je jedným z dôvodov, prečo si plávajúce jednotky získavajú čoraz väčšiu priazeň.

Do Európy dorazil americký plyn. Môže spustiť cenovú vojnu

Prvý takýto terminál LNG uzrel svetlo sveta len v roku 2011, dnes ich funguje na celom svete 27, píše v júlovej štúdii think-tank Oxford Institute for Energy Studies. V roku 2025 by ich malo byť podľa odhadov v prevádzke 50.

Nástup plávajúcich terminálov pripisuje think-tank okrem nižších nákladov aj kratšej dobe výstavby, 3 roky oproti 4-5 rokom v prípade pobrežného zariadenia.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA