Elektromobily možno na Slovensku nabiť už za 20 minút

Slovenskí a rakúski partneri projektu VIBRATe rozširujú sieť nabíjacích staníc pre elektromobily v cezhraničnom regióne s dôrazom na rýchlosť, efektívnosť a komfort. Takisto zverejnili výsledky polročnej prevádzky pätnástich elektromobilov.

Počas prebiehajúceho Európskeho týždňa mobility otvorili na Slovensku prvú rýchlonabíjaciu stanicu pre elektrické vozidlá.

„Vytvorením siete nabíjacích staníc a začlenením elektromobilov do každodennej prevádzky predstavuje projekt VIBRATe komplexný a funkčný model elektromobility. Výstavbou staníc s rýchlym nabíjaním navyše prispievame k väčšiemu komfortu za volantom a otvárame priestor na efektívnejšie využitie bezemisných vozidiel v mestskej či regionálnej doprave,“ uviedol Andrej Devečka, člen predstavenstva Západoslovenskej energetiky.

Wolfgang Pell, riaditeľ pre vývoj rakúskej spoločnosti Verbund, dodal: „Týmto sa Viedeň, Dolné Rakúsko a Bratislava menia na čistý a energeticky efektívny región. Ako dodávatelia energie môžeme prispieť k zaisteniu energetickej efektívnosti, klimatickej ochrany a bezpečnosti dodávok  aj v oblasti mobility.“

Technické parametre rýchlonabíjacej stanice s výkonom 50 kW umožňujú plné dobitie akumulátorových batérií jednosmerným prúdom už za 20 minút u všetkých elektromobilov používajúcich CHAdeMO (CHArge de MOve) štandard, ktorý podľa výrobcu stanice ABB preferuje väčšina výrobcov sériových elektrických vozidiel.

Rýchlonabíjací bod otvorili na čerpacej stanici Slovnaft, Dvory IV v bratislavskej Petržalke. Členka predstavenstva spoločnosti Slovnaft Ileana–Sorina Baltatu potvrdila, že nabíjanie je do konca roka zadarmo.

Prednedávnom otvorili podobnú stanicu vo Viedni. Na rakúskej strane plánujú partneri projektu do konca roka otvoriť ďalšie dva rýchlonabíjacie body.

„Elektromobily minimálne v mestách by mali patriť k tomu, čo sa bude rozvíjať medzi prvými spôsobmi alternatívnej dopravy,“ poznamenala Petra Nagyová-Džerengová, námestníčka primátora Bratislavy. Taktiež potvrdila dobré skúsenosti magistrátu s jazdou na elektromobile, ktorý testujú ako partneri projektu VIBRATe.

E-mobily v praxi

Projektový manažér projektu VIBRATe Peter Ševce zhrnul výsledky analýzy polročnej prevádzky pätnástich elektromobilov, ktoré spolu najazdili 56 000 km.

Spotrebovali pritom 9 MWh elektrickej energie a lokálne ušetrili okolo 5 600 kg emisií CO2. Vodiči potvrdili rozdiel v spotrebe a dojazde v závislosti od vonkajších podmienok (zima/leto) a využívania klimatizácie. Priemerná denná najazdená vzdialenosť sa pohybovala medzi 33 – 38 km, čo poukazuje na schopnosť pokryť bežné každodenné potreby jazdy v mestskom prostredí.

„Dojazd elektromobilov závisí najmä na vonkajšej teplote, využívaní klimatizácie a štýle jazdy. Pohybuje sa v rozmedzí 80 až 130 km na plné nabitie batérie. Spotreba elektrickej energie je naviazaná na dojazd. Jej výška sa vyšplhala na 12 až 20 kWh na 100 km,“ uviedol Ševce.

Spomedzi inštitúcií, ktoré autá testujú najviac najazdilo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka a rakúska organizácia Wiener Hilfswerk.

Na otázku, kde je možné posunúť časový limit pre rýchlosť nabíjania vozidla, vzhľadom na rôzne typy nabíjacích staníc, projektový manažér projektu potvrdil, že rýchlosť nabíjania vozidla je determinovaná najmä schopnosťou batérie v samotnom aute.

„Na využívanie elektrických áut sa respondenti pozerajú ako na prostriedok šetrenia prevádzkových nákladov. Akceptovaný čas trvania nabíjania je do jednej hodiny a za rýchlonabíjanie sú ochotní platiť od 2 do 5 € za nabitie,“ doplnil závery analýzy Peter Ševce.

Ďalšie výsledky analýzy a informácie, vrátane siete vybudovaných staníc, je možné nájsť na stránke projektu VIBRATe.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA