Energetické spoločnosti hľadajú nový obchodný model

Nový typ zákazníka ale najmä európska legislatíva núti energetické spoločnosti prehodnotiť svoj biznis model, tvrdí člen správnej rady Enelu Simone Mori.

„Energetický sektor prechádza radikálnou transformáciou. Spoločnosti tak musia hľadať nový biznis model,“ povedal v rozhovore s riaditeľom Florentskej regulačnej školy Jeanom Michelom Glachantom člen správnej rady talianskeho Enelu Simone Mori.

Dôvodom zmeny sú podľa neho na strane spotreby najmä nové energetické a digitálne technológie, ktoré zákazníkom umožňujú aktívne participovať na energetickom trhu a regulovať svoju vlastnú spotrebu. Dôležitým faktorom je aj decentralizácia výroby, ktorá dovoľuje konzumentom energiu produkovať a následne ju predávať.

Na strane výroby sú to najmä rozmáhajúce sa obnoviteľné zdroje energie, ktorých rozvoj podporuje aj európska legislatíva a ciele stanovené pre rok 2020 a 2030.

Mori potvrdil, že Enel plánuje výraznejšie investície do čistej energie. „Chceme byť prvý a lídrami v tomto novom prostredí,“ naznačil.

Nedávno  novú „zelenú“ stratégiu predstavil aj samotný šéf skupiny Enel Francesco Starace, ktorý pre britský denník the Financial Times vyhlásil, že „uhlíková éra končí,“ pretože je v dnešnej dobe čoraz „ťažšie uskutočniteľná.“

Energetické spoločnosti podľa Moriho potrebujú jasný signál. Dôležitý bude výsledok reformy Európskeho systému obchodovania s emisiami (ETS), ktorý dlhodobo nedokáže reagovať na zmeny v dopyte po emisných povolenkách a „netlačí“ spoločnosti do nízkouhlíkových investícií.

Ukončiť treba podľa Moriho aj „podporu, ktorá fragmentuje spoločný energetický trh.“ Skupina Enel je spolu s ďalšími 9 energetickými spoločnosťami súčasťou tzv. Magritte skupiny, ktorá dlhodobo vyzýva na odstránenie dotácií pre obnoviteľné zdroje energie, ktoré sú už konkurencieschopné.  

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA