EÚ chce viac áut s vodíkovým pohonom

Parlament schválil návrh Komisie na harmonizované pravidlá schvaľovania áut na vodíkový pohon. Kľúčom k rozvoju trhu však bude stavba siete čerpacích staníc.

Vodikovy pohon
vodíkový pohon

Európsky parlament schválil návrh Komisie na harmonizované európske pravidlá schvaľovania áut na vodíkový pohon. V súčasnosti môže každá krajina prijímať vlastné, čo obmedzuje rozvoj spoločného európskeho trhu a šírenie technológie, zvyšuje náklady pre výrobcov a potenciálne riziká pre bezpečnosť a životné prostredie.

Ak legislatívu schvália členské krajiny, čo sa očakáva v najbližšom čase, výrobcom vodíkových automobilov bude stačiť jediné schválenie, platné v celej EÚ. To bude súčasne garantovať, že auto je minimálne tak bezpečné, ako konvenčné vozidlo. Podľa štúdie Komisie môže zjednodušenie pravidiel ušetriť výrobcom až 124 miliónov eur v období 2017-2025.

Európsky parlament však upozorňuje, že kľúčom k ďalšiemu rozvoju tejto progresívnej technológie je stavba celoeurópskej siete čerpacích staníc. Nová regulácia by mala podľa europoslancov zahŕňať aj motocykle a je potrebné zabezpečiť, aby boli záchranné služby schopné pri prípadných nehodách určiť, či ide o vozidlo s vodíkovým pohonom.

Vodíkové pohony sú mnohými expertmi považované za zaujímavú alternatívu fosílnym palivám. Vodík môže byť v motore buď spaľovaný, alebo v takzvaných „palivových článkoch“ zlučovaný s kyslíkom, čím vzniká voda a elektrická energia. V oboch prípadoch nie sú do ovzdušia emitované žiadne skleníkové plyny.

Vodík je však len nositeľom, nie zdrojom energie – je ho potrebné vyrobiť napríklad rozkladom vody, alebo zemného plynu, s použitím elektrickej energie. Vodík je tak „zelenou“ alternatívou do tej miery, do akej bude „zelená“ výroba elektrickej energie potrebnej na jeho produkciu.

REKLAMA

REKLAMA